Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Kill Switch (Blu-Ray)

Review: Kill Switch (Blu-Ray)

>Voor regisseur Tim Smit begon het met een demo op Youtube, ergens in 2009. What’s in the box was de titel en al snel ging de video viral. Overal op TV was te zien hoe hij een stukje Nederlands bedrijventerrein omtoverde in een waar futuristisch slagveld. Ach, laten we nog even het filmpje kijken voor we verder gaan met deze review van Kill Switch…

Het concept achter het filmpje is inmiddels uitgewerkt tot een volwaardige speelfilm waarin vele elementen zijn overgenomen. Waaronder de mysterieuze doos waarvan we pas op het einde van de film te weten komen wat dit doosje doet.

Kill Switch (let op de spatie) gaat namelijk over een toekomst waarin een nieuwe manier wordt gevonden om energie te winnen; door materiaal om te zetten in pure energie. Met de energiebehoefte die we hebben, is daar alleen heel veel materiaal voor nodig. Will Porter (Dan Stevens – Legion, Beauty and the Beast) wordt ingehuurd door een Nederlands energiebedrijf om de technologie een beetje te bewaken (zijn functie is me nog niet helemaal helder). De energiecentrale is namelijk ook iets waar opstandelingen om strijden. Die vrezen dat de centrale het einde van de wereld is.

En dat is het ook een beetje. De centrale maakt namelijk een nieuwe dimensie aan; een echo dimensie. Een kopie van onze wereld, maar leeg zodat het niemand iets uitmaakt dat we die kopie helemaal leegzuigen om energie te winnen. Tot er iets fout gaat. Objecten van onze aarde, daar aankomen net als onze wetenschapper. En hij is niet alleen. Diverse andere mensen zijn daar ook waaronder Michael, gespeeld door Tygo Gernandt (Van God Los, Schnitzelparadijs).

Kill Switch laat ons Amsterdam op een heel nieuwe manier beleven. Niet alleen is het beeld in het nieuwe Amsterdam horizontaal gedraaid (alles dat links hoort, is rechts in het beeld), maar het is ook een leeg Amsterdam. Een Amsterdam als decor voor een enorme ramp met overal auto’s en zelfs vliegtuigen die verspreid liggen. Alleen dit is al enorm boeiend aan de film, al geef ik toe dat Kill Switch ook wel een beetje tegen het art house segment aan zit. Het is een beetje een aparte film geworden die echt leunt op Tom Smit’s creativiteit en die is nog lang niet altijd in lijn met Hollywood. Ambitieus, ja zeker, maar qua verhaal toch echt gemiddeld.

Voor regisseur Tim Smit begon het met een demo op Youtube, ergens in 2009. What’s in the box was de titel en al snel ging de video viral. Overal op TV was te zien hoe hij een stukje Nederlands bedrijventerrein omtoverde in een waar futuristisch slagveld. Ach, laten we nog even het filmpje kijken voor we verder gaan met deze review van Kill Switch… https://www.youtube.com/watch?v=Cu4VIhsUQtE Het concept achter het filmpje is inmiddels uitgewerkt tot een volwaardige speelfilm waarin vele elementen zijn overgenomen. Waaronder de mysterieuze doos waarvan we pas op het einde van de film te weten komen wat dit…

Opsomming: Kill Switch moet het hebben van de Hollywood effecten in het Amsterdam van de nabije toekomst. Wat we te zien krijgen is gaaf en maakt indruk. Veel meer indruk dan het onderliggende verhaal. Als Nederlander moet je deze gewoon gezien hebben om te zien wat wij Nederlanders met film kunnen, maar niet meer dan dat.

0

*