Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Flikken Rotterdam (DVD)

Review: Flikken Rotterdam (DVD)

>Het was met name de Rotterdamse politie die het niet eens was met het idee dat de stad de nieuwe politieserie Flikken Rotterdam sponsorde. Of er een vervolg komt na een toch wel succesvol eerste seizoen lijkt nog compleet onduidelijk te zijn. Distributeur TRC zet alvast “De complete serie op 3 DVD’s” op het doosje, dus mijn verwachtingen zijn niet al te hoog. Zonde, want Flikken Rotterdam is verfrissend en enorm vermakelijk.

Flikken Maastricht speelt alweer 10 seizoenen en wist tot en met seizoen 9 iedere keer weer meer kijkers aan zich te binden. De serie geeft ruimte aan zowel de problemen van een kleine stad aan de grens als klein leed op een bijna dorps niveau.

Met Flikken Rotterdam ontstond het idee voor een interessante spin-off. Al is het maar omdat het eindelijk een stads politieserie is die niet in Amsterdam afspeelt. Bovendien kent Rotterdam bepaalde mogelijkheden en problematiek die echt ‘eigen’ is voor de stad. Alle kansen dus om iets fris en unieks neer te zetten.

Het concept van Flikken Maastricht wordt duidelijk vastgehouden. Ook hier zijn het twee duo’s van agenten die de hoofdrol spelen. In beide gevallen recherche. Het gaat om de teams Dries van Weelden (Mark van Eeuwen – GTST, App) met Esther Wegereef (Maartje van de Wetering – Zomerhitte, Divorce) en Stan Vroom (Cees Geel – Simon, Flikken Maastricht) met Lieve Jansons (Maryam Hassouni – Dunya & Desi, Shouf Shouf!). De twee teams staan onder toezicht van officier van justitie Hein Berg (Huub Stapel – Zwarte Tulp, Bellicher). De prominente rol van Cees Geel is een bijzondere keuze qua casting. In aflevering 5 van seizoen 10 duikt hij namelijk ook op in een vergelijkbare rol en als oude vriend van Wolf. Zijn naam in die rol is Mart Vreeken en hij sterft wel heel nadrukkelijk. Hoewel Cees Geel een dijk van een acteur is in beide rollen, voelt het nogal tegen natuurlijk om hem in Flikken Rotterdam tegen te komen.

Genoeg over de cast, op naar het verhaal. In Flikken Rotterdam draait het een seizoen lang allemaal om Ben Slachter (Peter Paul Muller – De Dominee, Vechtershart). Hij is de eigenlijke partner van Stan Vroom, maar lijkt al snel te zijn geëxecuteerd. Dit zet het complete team al snel op scherp waarbij Hein Berg het team steeds maar weer moet corrigeren om binnen de lijnen van de wet te opereren. Wanneer het team de daders op het spoor is, blijkt dat er nog een justitiële dienst bij het verhaal betrokken is. Al snel ontstaat er een soort spin-off verhaal van de Teevendeal met een actier die toch wel heel erg op de echte Fred Teeven lijkt. Vuile spelletjes aan de top dus.

In tegenstelling tot de seizoenen van Flikken Maastricht is bij Flikken Rotterdam geen spraken van een absolute cliffhanger. Als het verhaal hier stopt, prima. Aanknopingspunten voor een nieuw seizoen zijn er zeker wel en zelf zou ik dat ook zeker waarderen.

Net als bij Flikken Maastricht, ook nu weer geen extra’s. Jammer, want als fan wil je natuurlijk alles over jouw favoriete serie weten. Opnieuw een gemiste kans. Gelukkig doet dit niet af aan de kwaliteit van de serie.

Flikken Rotterdam is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

Het was met name de Rotterdamse politie die het niet eens was met het idee dat de stad de nieuwe politieserie Flikken Rotterdam sponsorde. Of er een vervolg komt na een toch wel succesvol eerste seizoen lijkt nog compleet onduidelijk te zijn. Distributeur TRC zet alvast "De complete serie op 3 DVD's" op het doosje, dus mijn verwachtingen zijn niet al te hoog. Zonde, want Flikken Rotterdam is verfrissend en enorm vermakelijk. Flikken Maastricht speelt alweer 10 seizoenen en wist tot en met seizoen 9 iedere keer weer meer kijkers aan zich te binden. De serie geeft ruimte aan zowel…

Opsomming: Na tien sterke seizoenen Flikken Maastricht is er eindelijk iets 'anders' aan de horizon. Flikken Rotterdam maakt het verhaal wat stadser en betrekt Rotterdam's eigen problematiek in een stevig stuk drama. Willen we meer? Zeker. Krijgen we meer? Geen idee... Voor nu beschouwen we Flikken Rotterdam als een must-have collector's item voor de Flikken fan ;-).

90

*