Home / Handheld & Mobile / 3DS / Review: Final Fantasy Explorers (3DS)

Review: Final Fantasy Explorers (3DS)

Final Fantasy Explorers is de nieuwe 3DS titel van Square Enix! Een co-op /quest & go game met alles dat je kent van de bekende JRPG, maar dan zonder JRPG! Is dat leuk? Je leest het hier!

Bij Final Fantasy denk je al gauw aan een prachtige verhaallijn en diep doorgeworstelde karakters die je meenemen op reis naar een wondere wereld. Dat is bij Final Fantasy Explorers wel even iets anders. Explorers is een spin off, een eigen product dat het meeste te vergelijken is met Monster Hunt.

9519620685b6a9156f1fa3c0735236e8

Deze 3DS game is een action roleplaying game, dat betekent dat je niet zoals de andere Final Fantasy titels op de 3DS (en vroeger natuurlijk op de SNES, PS1 en PS2) vecht volgens een turn based battle system. In deze Explorers variant zien we de monsters in real time lopen en opent er zich geen speciaal battle scherm wanneer er gevochten wordt. Je loopt er simpelweg op af om dezen of genen de hersens in te slaan. Je kunt om je vijand heen lopen om aanvallen te ontwijken, je kunt wegrennen of afstand nemen om te switchen naar ranged attacks. Deze manier van knokken hebben we nog niet eerder gezien bij een Final Fantasy en dat is interessant!

Je begint de game in de character creation waar je uit niet erg veel opties een karakter kunt kiezen, mijn keuze ging al snel uit naar een Sora van Kingdom Hearts look-a-like. Je krijgt dan de controls over je karakter en je loopt het kleine dorpje rond waar eigenlijk de hele game vanuit gewerkt wordt. De camera draait niet echt lekker mee op de 3DS, Wellicht dat dit met de New 3DS, die een extra knop heeft, wel beter is. De camera kun je wel besturen, maar dit gebeurt dan met de pijltjestoetsen die niet te combineren zijn met de joypad.

In het dorpje heb je een aantal huisjes waar je terecht kunt:

final-fantasy-explorers_0

Fortune Teller

Hier kun je gil betalen om een boost te krijgen voor de komende quest. Het is een beetje vaag en ik heb er ook nog niet echt de meerwaarde van ondervonden. Zo heb ik meerdere keren 100 Gil betaald, niets gemerkt, terwijl ik een kleine boost zou moeten krijgen. Betaal je 5000 Gil, dan zou je boost geweldig zijn. Dat geld heb ik in mijn zak gehouden, ik geloof niet zo in laaielichters… Eu… Kwakzalvers… Nou… Toekomstvoorspellers!  Je kunt ook betalen met een Play coin, dit zou meer effect moeten hebben dan de 100 Gil, maar ik heb deze donatie niet gemaakt.

Smith Shop

Dit is een heerlijke winkel. Hier kun je behalve al je weapons, whields, armor en accessoires kopen, ook je spellen upgraden. De upgrades doe je met de loot die je ontvangt van alle monsters en die wel eens gewoon op je pad komen. Je kunt sommige loot meerdere keren gebruiken, wat zorgt dat je bijvoorbeeld een zwaard al snel meer kracht of snelheid kunt geven.

20160124_222548

Item Shop

Hier kun je al je drankjes, die je gewend bent uit de Final Fantasy series, kopen. Ook armor vreemd genoeg. Vreemd, omdat je dit ook bij de Smith kunt halen, maar goed.

Quest balie

Hier kun je al je quests halen. Dat zijn main quests, tutorials en subquests. Je begint uiteraard met de tutorial, waar ik straks op terug kom. Daarna pak je al gauw de main quests op. Wat mij direct irriteerde is dat je maar één quest tegelijk kan kiezen. Je moet dus bijvoorbeeld een quest accepteren waarin je 10 goblins in elkaar moet stompen, maar je kunt niet direct de twee volgende accepteren omdat die ook in het zelfde gebied zijn. Om dat een beetje goed te maken heb je ook de subquests. Dit zijn gemakkelijkere quests waar je er meer van tegelijk kunt accepteren om je bezoek in de wijde wereld een beetje meer te lonen.

job_monk_01

Tutorial Quests

Omdat ik gek genoeg al muurvast zat bij de Tutorial besloot ik ze even bij te voegen in de review. Zie het niet als een spoiler, want ze stellen niets voor en zijn echt bedoelt om de controls te leren kennen.

Quest  1: Versla tien monsters. Inderdaad erg makkelijk

Quest 2: Activeer een Crystal Drive… Juist! Nou daar zat ik helemaal vast. Het is de bedoeling dat je gaat grinden. Je gaat dus naar buiten waar de monsters zijn, waar de monsters zijn, waar de monsters zijn. Daar gebruik je niet je gewone aanval, maar je special ability. Die tover je tevoorschijn door de L toets in te drukken en dan staat de aanval er onder de X-knop. Deze aanval veroorzaakt een aantal punten in het cirkeltje links bovenaan. Dit is Resonance. Deze teller moet oplopen tot 130 punten en dat is zeker een monster of tien tot vijftien. Je mag niet rusten tussen de gevechtjes, dus je moet echt rennen van monster tot monster, want de teller loopt anders af. Als je die 130-140 hebt bereikt krijg je een melding om L en R tegelijk in te drukken. Er verschijnt een ander menu waarbij een keuze staat die oplicht. Kies die knop en je bent klaar.

Quest 3: Add an Ability Boost. Dit is eigenlijk dezelfde quest, maar dan moet je na het drukken van L en R knoppen ook nog een ability kiezen. Dus druk als je Resonance hoger is dan 130 op L en R tegelijk, kies om je Crystel Drive te activeren en daarna weer op L om je ability lijst tevoorschijn te toveren. Maak een keuze uit een knop die oplicht en je bent weer klaar.

Er is hierna nog een Tutorial, over Trance, maar die komt later. Ondertussen mag je al de Main Quests doen en het spel begint.

hakfi7yvt4v1vks8cpwd

Jobs

Jobs waren altijd van levensbelang in de andere Final Fantasy series. In je party had je iemand nodig die hard kon aanvallen met een zwaard, een magiër met wat bliksemschichten hier en daar en een White mage die je party weer kon helen. Nu ben je alleen! Kies dus voor het solo questen lekker voor de Job die jij het leukste vindt.

Houd je van hakken? Kies dan de Knight. Wil je pijl en boogschieten? Kies dan de Ranger. Wil je magiër worden? Kies dan een Black Mage. Wil je van alles een beetje? Behoud dan je Freelancer. Die laatste keuze is eigenlijk voor het solo questen prima en daar vermaak ik me nog steeds mee. Ga je meer Co-op multiplayeren, dan is het wel leuk als jouw party een Knight heeft om de vijanden te lokken (Tank) een White mage  als Healer en andere Jobs om damage te doen. Dit zijn alle mogelijke jobs in Explorers.

Knight, Monk, Ranger, Ninja, Dragoon, Dark Knight, Paladin, Samurai, White Mage, Black Mage, Time Mage, Sage, Red Mage, Blue Mage, Thief, Geomancer, Alchemist, Bard, Beastmaster, Gunner, Free Lancer.

2967191-ffexpscreenshot_024

Beastmaster

De Beastmaster Job zorgt ervoor dat je monsters die je gevangen hebt ook kunt gebruiken en dat is een leuke toevoeging, al komt het niet tot zijn recht. De monsters zijn AI controlled. Je kunt ze niet sturen en het zijn enkel de gewone monsters. Geen bazen, Benomoth, etc. Ook kun je als je in een multiplayer party van 4 zit, geen monsters toevoegen. Waar je met je Hunter in World Of Warcraft bijna een band hebt met het beestje, hem overal naar toe kunt sturen en echt wat aan je beestje hebt is het hier een leuk trucje. De beastmaster zelf is veel sterker en kan goed aanvallen met een enorme axe on a stick 🙂

Je huisdieren kun je wel leuk gebruiken om mee te gaan met het questen. Je kunt er maximaal drie selecteren, maar dat ligt een beetje aan het aantal punten. Je mag maximaal 300 punten gebruiken en je hebt pets die ook 300 punten kosten.  In deze game kun je met Soul Stones en geld ook je eigen monsters creëren. De eigenschappen en looks van het beestje worden random bepaald.

Multiplayer

Net zoals bij de laatste Zelda op de 3Ds kun je multiplayeren op de 3DS. Dat klinkt nog steeds een beetje vreemd om op zo’n klein kastje zonder chat en zonder geluid samen te spelen met anderen. Toch gaat dit prima. Er is qua communicatie gekozen voor een aantal vriendelijke teksten zoals Nice to meet you, Let’s go, Yes en No en nog veel meer. Allemaal lieflijke teksten zodat je niemand kunt uitfoeteren. Dit kon je nog wel eens doen bij Tri Force Heroes door duizend keer op het boze poppetje te smashen, hier kan dat niet.

gameplay

De multiplayer laat je samen questen op gezamenlijk doelen. In het begin is het vooral grappig om iets meer afleiding te hebben in je speelveld, maar zeker nog niet noodzakelijk. Na een paar uur questen kon ik eigenlijk alles gemakkelijk alleen af tot ik besloot sneller te levelen. Dan is het wel gezellig om met iemand anders samen in plaats van 100 keer te slaan, 50 keer te slaan en druk te zijn om het juist tekstbalkje te vinden dat slaat op de huidige situatie.

Persoonlijk heb ik nog geen quest meegemaakt waar ik echt een andere healer of tank nodig had, maar misschien volgt er later een edit met een grote sorry.

Final Fantasy Explorers is een leuke spin of die er geweldig uitziet, vermakelijk is om zo nu en dan questjes te doen en samen met anderen de boel onveilig te maken. Het was voor mij erg lastig om de game niet te vergelijken met de authentieke Final Fantasy game waar ieder verhaal een prachtige diepgang heeft en de speler echt meeneemt op reis. In Explorers is het echt zoals Monster Hunt: Je kwam, zag en smeerde ‘em weer naar Libertas Town.

Voor mij is Final Fantasy Explorers een vermakelijke afwisseling om eens af en toe iets anders te doen. De game is iets te makkelijk, waardoor ik echt een uitdaging mis.  Maar ach, het questen is vermakelijk en je ziet wat oude bekenden lopen qua karakters en summons. De multiplayer maakt het voor mij niet echt uitdagender. Ik mis een betere communicatie zoals een voice chat. Ik zie persoonlijk deze titel als een vermakelijke oneliner die ik zo nu en dan herhaal, oppak om een questje te doen. Zodra Square Enix weer komt met een meeslepende, story driven, Final Fantasy topper dan blijft Explorers de binnenkant van de game lade exploren.

Final Fantasy Explorers zou ik de 3DS gamers toch aanraden. Dat komt deels omdat ik persoonlijk slecht afwijk van de JRPG, maar de rest van de wereld niet 🙂 Het is niet voor niets dat het genre zich aanpast naar het Action RPG. Voor liefhebbers van Final Fantasy is het erg leuk om karakters, monsters, summons terug te zien in een ander type game. Alles wat je altijd al tof vond aan de reeks, komt hier ook aan bod, alleen iets minder uitgebreid. Houd je juist niet van langdradige verhalen, dialogen en wil je meer actie in de taxi? Dan is Explorers helemaal voor jou!

Pluspunten:

Vernieuwend
Snel uit en thuis
Multiplayer
Beastmaster

Minpunten:

Geen verhaal
Geen karakteropbouw
Geen landen/volken verkennen

Cijfer: 7

Final Fantasy Explorers is de nieuwe 3DS titel van Square Enix! Een co-op /quest & go game met alles dat je kent van de bekende JRPG, maar dan zonder JRPG! Is dat leuk? Je leest het hier! Bij Final Fantasy denk je al gauw aan een prachtige verhaallijn en diep doorgeworstelde karakters die je meenemen op reis naar een wondere wereld. Dat is bij Final Fantasy Explorers wel even iets anders. Explorers is een spin off, een eigen product dat het meeste te vergelijken is met Monster Hunt. Deze 3DS game is een action roleplaying game, dat betekent dat je…

Sound
Moeilijkheidsgraad
Uitdaging