Home / Geen categorie / Review: Fifa 14 voor de PS4

Review: Fifa 14 voor de PS4

>EA heeft zich met deze game al helemaal in de kijker gespeeld. Wat een game! Soepel en grafisch om door een ringetje te halen.

Het begint al bij het opstarten, je ziet meteen dat deze game onder de motorkap een Ignite Engine heeft. Ik begin niet snel over een engine van een game te praten maar deze keer is het toch wel de moeite waard. Het verschil met zijn voorganger is echt groot. De spelersbewegingen zijn echt, soepel en reageren goed bij fysiek contact of een tackle. Zo kan ik wel even doorgaan maar dan heb ik zo meteen niets meer te schrijven over de gameplay of de graphics. Dus hier een video over de nieuwe engine voor de next-gen consoles.

We hebben al een review geschreven over Fifa 14 voor de huidige consoles. Zie daarvoor deze link. Deze review dekt alleen hetgeen dat verschilt met de huidige consoles.

Menu

Nog steeds de Windows 8 achtige manier van tegelvorming. Waar ik me eigenlijk steeds meer aan stoorde was dat het menu niet altijd even soepel reageerde bij de huidige consoles, ook hoorde ik hier steeds meer mensen over. Dit is echter totaal verdwenen. Het loopt erg soepel en als je eenmaal weet waar alles staat navigeer je als een baas door het menu heen. Het menu heeft nu een mooie blauwe gloed wat er ook wel gelikt uitziet.

fifa-14-next-gen-carryover-explained

Één woord, prachtig. Dit is één van mijn eerste games die ik review voor de PS4 maar alles ziet er zoveel echter uit. Speler bewegen erg natuurlijk, en was het publiek al stukken beter, nu zijn het nog meer echte mensen, ze springen op bij een kans en juichen wanneer je scoort. Of je hoort/ziet alleen het uitpubliek juichen, ligt eraan waar je speelt en hoe goed je bent natuurlijk… In de shirts van de speler is erg veel tijd in gaan zitten, hoe ik dat weet? Het feit dat ze mooi kreuken wanneer je beweegt is geen simpele berekening lijkt mij. Ook shirtje trekken, rennen, schieten, springen en noem maar op, het tenue beweegt erg goed mee. Het is nog niet levensecht maar voor een eerste game op de next-gen toch wel redelijk indrukwekkend.

Het gras, niet langer een plat vlak waarop je speelt maar het gras is goed te zien in de herhalingen en bij cutscenes dat er echt 3d gras op het veld staat. Wanneer je schiet zie je gras de lucht in vliegen. Leuk detail. De gezichten van spelers is ook wel goed in kaart gebracht, meer emoties zijn goed zichtbaar. vreugde, verslagenheid, boosheid, je herkent het. Ik kan nog veel meer schijven over de graphics maar dat wordt een waslijst van je welste. Speel zelf of kijk wat gameplay  video’s zoals hieronder en oordeel zelf.

Allemaal leuk en aardig denk je zo, hoe het er allemaal uitziet. Maar ik wil weten hoe het speelt in vergelijking met de huidige consoles. Nou ik kan je vertellen dat je niet meer terug wilt naar je PS3 of Xbox 360. Niet omdat de vorige zo slecht was, zeker niet, maar het niveau ligt nog een paar latten hoger. De gameplay is stukken vloeiender, en als je wilt kun je een hele wedstrijd spelen zonder enige onderbreking. Ze hebben namelijk allemaal ingame cutscenes gemaakt waardoor het net lijkt alsof je een echte wedstrijd aan het kijken bent. We zagen al dat er bij sommige ingooien de speler achter de bal aanliep en vervolgens de ingooi kon doen. Nu is dit ook gedaan bij bijvoorbeeld een doeltrap, wanneer je naast schiet dan krijgt de doelman van een ballenjongen de bal aangegooid en wipt de keeper de bal op en vangt hem. Vervolgens zie je hem naar het doel lopen en de klaar gaan staan voor de doeltrap. Een leuk voorbeeld is 2:40 van de video hieronder. Wissels zie je echt van het veld aflopen, vrije trappen worden en strafschoppen worden voorbereid. Als je niet doorklikt is het allemaal 1 soepele wedstrijd.

Wat even wennen zal zijn is het draaien. Draai je te scherp  dan ben je alle snelheid kwijt omdat je anders, net zoals in het echt om zou vallen door de voorwaartse krachten. krachten. Maar goed dat maakt het wel realistischer. Het passeren van de keeper zal ook even wennen zijn, je zult veel op de keeper schieten door de andere balphysics, je went er echter al wel snel aan. Het speel als een zonnetje, de goals die je kunt maken op zoveel verschillende manieren meer dan je bij de huidige consoles ooit zult maken. Experimenteer en je zult zien dat er meer kan dan dat je denkt. Dit geldt ook voor het dribbelen en het verdedigen.

Het is echter niet één en al zonneschijn met deze nieuwe engine. Waar ik me werkelijk waar echt aan stoor en de gamebeleving naar beneden haalt is het absurde verschil in overtredingen. Je krijgt vele vrije trappen tegen terwijl je niet eens een tackel maakt of druk zet. Gewoon tegen een speler aan lopen op een verkeerd moment kan je al een gele kaart kosten terwijl je er niet eens invloed op hebt gehad. Maar dan komt nu nog het mooiste, de tegenstander mag des te meer. Ik heb diverse keren meegemaakt dat ik tegen de grond wordt gewerkt en er niet gefloten wordt. Ren je beiden naar een afvallende bal en je komt tegen elkaar aan dan is de kans erg groot dat jij diegene bent die de overtreding maakt. Maar dit is dan ook echt het enige minpunt van de hele gameplay. Dit is vast en zeker met een mooie patch te finetunen zodat de gamebeleving optimaal kan worden.

Gewoon prima, je hoort goed waar het gejuich vandaan komt en waar de speaker van het stadion zit om aankondigingen te maken. Dit hebben ze erg goed gepositioneerd. Wel jammer dat je door de PS4 geen eigen muziek meer kan importeren in je games. Hier kan EA niets aan doen, dit is het nieuwe beleid van Sony. Je moet een maandelijks betaalde streamingsdienst hebben om vanaf daar muziek binnen te halen, erg jammer. Ze ondersteunen ook geen mp3 meer dus het is echt bijna niet te doen om zelf muziek er op te zetten.

Heb je vragen over de game? Stel ze gerust dan kijk ik of ik je verder kan helpen!

EA heeft zich met deze game al helemaal in de kijker gespeeld. Wat een game! Soepel en grafisch om door een ringetje te halen. Het begint al bij het opstarten, je ziet meteen dat deze game onder de motorkap een Ignite Engine heeft. Ik begin niet snel over een engine van een game te praten maar deze keer is het toch wel de moeite waard. Het verschil met zijn voorganger is echt groot. De spelersbewegingen zijn echt, soepel en reageren goed bij fysiek contact of een tackle. Zo kan ik wel even doorgaan maar dan heb ik zo meteen niets meer…

graphics
menu
geluid

Opsomming: Kortom een geweldige game die vol spelplezier zit en al goed gebruik maakt van de grafische mogelijkheden van de PS4. Het ziet er prachtig en gelikt uit, de shirts, het gras, de fans en natuurlijk de vloeiende spelers zelf. Het menu is vloeiend evenals de gameplay die lekker vrij aanvoelt en nog minder (zo goed als niet) aanvoelt als een script. Een dikverdiende 9 omdat een minpunt als de overtredingen wel hinderlijk is, maar zeker niet onoverkomeijk.

93

*