Home / Handheld & Mobile / 3DS / Review: Ever Oasis (3DS)

Review: Ever Oasis (3DS)

>Een nieuw RPG avontuur gemaakt door Grezzo, de studio die bekends is voor zijn 3DS-remakes van Ocarina of Time en Majora’s Mask. Daarnaast geleid door Secret of Mana-regisseur Koichi Ishii. Dan kan Ever Oasis toch alleen maar geweldig zijn?!

Tja, dat kan ik niet geheel beamen. Er zitten geweldige elementen in deze game. Ach, lees eventjes mee dan ben je op de hoogte.

Story

Lang geleden werd de wereld overheerst door Chaos: een duistere macht die iedere vorm van beschaving in het land dreigde te verzwelgen. Om de inwoners tegen dit onheil te beschermen werd er een welvarende oase gecreëerd. Er doemde echter al snel een monster op dat dood en verderf zaaide. Jij bent Tethu, een kleine held en afstammeling van degenen die dit inferno hebben overleefd.

Jij bent uitverkoren om een nieuwe oase te creëren, een vreedzaam bestaan te bieden aan alle inwoners en de kwaadaardige Chaos voor eens en voor altijd het zwijgen op te leggen. Jouw taak is met behulp van de vriendelijke watergeest Nesu om je Oase te laten groeien. Verzamel grondstoffen en werf nieuwe inwoners om je oase te laten groeien en een bloeiende plek te creëren waar iedereen kan wonen en werken. Deze oase is niet alleen een veilige thuishaven voor woestijnreizigers en onverschrokken avonturiers, maar vormt ook een bolwerk tegen de kwade kracht van de Chaos. Hoe welvarender je oase, hoe sterker je bent als je buiten rondloopt… dus trek een lijn in het zand en verdedig de oase!

Elke ochtend komen nieuwe reizigers je oase binnen met hun eigen behoeftes. Als je ze helpt, komen ze misschien wel in je oase wonen! Of het nu gaat om Zaailingen, Dra’s, Serka’s of Lagora’s, of zelfs de winkelverslaafde waggeluilen, elke bezoeker heeft wel iets bij te dragen aan de oase. Als je winkels, die bloeibazaars worden genoemd, uit de grond laat schieten en bevoorraadt met koopwaar, kun je nog meer verkenners naar je oase trekken en deze verder uitbreiden! Hoe meer bloeibazaars je bouwt, hoe aantrekkelijker je oase wordt voor reizigers en voorbijgangers. Of een winkel nu sapjes, molentjes of iets anders verkoopt, het is jouw taak om de materialen en de voorraad te beheren en te zorgen dat alles op rolletjes loopt. Als het goed gaat met de bloeibazaars, gaan ze een niveau omhoog en verdien je dauwdruppels. Met dit betaalmiddel kun je nog meer winkels bouwen.

Dungeons

Behalve bouwen en mensen tevreden houden mag je er ook zo nu en dan op uit. Dan begint voor mij pas eigenlijk het RPG gedeelte. Het doet me zeer denken aan games zoals Zelda waar je in een open wereld, dungeons opzoekt. Vechten is vrij basis, je kunt via een action system alle vijandjes real time in elkaar meppen en de zaken verzamelen die ze achterlaten. Behalve het ontdekken en vechten zijn er veel puzzles die ook direct Zelda doen rinkelen. Veel originele, leuke en soms lastige puzzels. En ben je klaar met een dungeon, dan mag je weer terug naar je dropje om alles daar te managen.

Ever Oasis ziet er aantrekkelijk uit. Het speelt lekker, gemakkelijk en er zitten leuke variaties in zoals het managen van je dorp en puzzels oplossen naast het exploreren. Wel is het verhaal enorm saai en komt het super langzaam op gang. Voor mij was het echt een keer flink doorbijten, ook vind ik de kinderlijke uitstraling minder aantrekkelijk in een RPG, maar dat is redelijk persoonlijk. Maar, niet getreurd: ben je na een uur nog aan het spelen? Dan kom je er wel, er rest een verrassend leuke game!

Een nieuw RPG avontuur gemaakt door Grezzo, de studio die bekends is voor zijn 3DS-remakes van Ocarina of Time en Majora’s Mask. Daarnaast geleid door Secret of Mana-regisseur Koichi Ishii. Dan kan Ever Oasis toch alleen maar geweldig zijn?! Tja, dat kan ik niet geheel beamen. Er zitten geweldige elementen in deze game. Ach, lees eventjes mee dan ben je op de hoogte.     Story Lang geleden werd de wereld overheerst door Chaos: een duistere macht die iedere vorm van beschaving in het land dreigde te verzwelgen. Om de inwoners tegen dit onheil te beschermen werd er een welvarende oase…

Cijfer

Cijfer: 7,5

Opsomming: Ever Oasis ziet er aantrekkelijk uit. Het speelt lekker, gemakkelijk en er zitten leuke variaties in zoals het managen van je dorp en puzzels oplossen naast het exploreren.