Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Café Derby (DVD-Blu-ray)

Review: Café Derby (DVD-Blu-ray)

>Een man die op de markt alles verkoopt, zou graag een café bezitten. Als er één te koop staat op een verlaten vliegveld bij Gent raakt hij geïnteresseerd. Helemaal als hij erachter komt dat de paus er een openluchtmis zal houden waar 150 duizend mensen bij aanwezig zullen zijn. Café Derby is een waargebeurd verhaal geregisseerd door Lenny van Wesemael met in de hoofdrollen: Chloë Daxhelet, Wim Opbrouck en Monic Hendrickx.

Dat Lumière interessante titels in zijn catalogus heeft weten we al heel lang. Ook dat een flink deel daarvan bestaat uit crime-series. Zo niet deze Belgische film Café Derby. Het verhaal volgt een marktkramer die zalfjes verkoopt en daar best wel goed in is. Zijn jongste dochter Sara is vaak mee als hij zijn spullen staat te verkopen. Het is een vrolijk stel. Op zonnige ochtenden neemt hij haar mee om een paar uurtjes te schilderen en er wordt veel geknuffeld en gelachen. Maar als hij zich mee laat slepen in het idee dat hij in één weekend 150 duizend mensen kan bedienen raakt hij haar langzaam maar zeker een beetje kwijt. Speciaal voor die gelegenheid koopt hij een leegstaand café op een verlaten luchthaven. Zijn vrouw (Hendrickx) moet achter de bar en zijn wat oudere kinderen moeten helpen waar nodig. Ondertussen werkt hij door en probeert zijn idee over de ophanden zijnde openluchtmis vorm te geven.

goedPackshotCD

De voorbereidingen kosten veel tijd, maar dankzij een rotsvast vertrouwen in een goede afloop èn overredingskracht weet hij andere ondernemers over te halen mee te investeren in een paus-markt bij hem op het terrein. Café Derby bruist in dat gedeelte van de film en dan pas valt goed de jaren 80 sfeer op waar trouwens in de hele film gelukkig nergens echt teveel nadruk op ligt. Op de dag als de paus arriveren zal voor zijn mis gaat er echter iets gruwlijk fout. Wegens veiligheidsredenen moet de toegangsweg naar zijn Café Derby en dus ook naar zijn markt worden afgesloten. Gevolg, geen inkomsten. Radeloos en verdrietig begint hij een gevecht voor de toekomst voor zijn kinderen en zijn vrouw. Hij gaat nóg harder werken op de markt, gaat schoonmaken en probeert zijn leven en dus ook dat van zijn gezin weer op de rails te krijgen. Maar helaas, Café Derby moet dicht. Zijn jongste dochter Sara ziet haar vader hard van zijn voetstuk gaan en wil voorlopig even niets met hem te maken hebben. Het doet hem zichtbaar pijn. Ondanks alles moet er toch een oplossing zijn?

Thema

Tja, Café Derby is echt geen film met een groot budget en veel special effects. Hoe groot de ideeen van de uitstekend door Wim Opbrouck gespeelde marktkoopman ook zijn, het grootste thema in de film is de vader/dochter relatie. Prachtig en volmaakt geloofwaardig gespeeld door Chloë Daxhelet. De genegenheid vloeit als het ware van je scherm met kleine blikken van verstandhouding en blijken van volstrekt vertrouwen. Na een goed half uur film zit je je misschien af te vragen waar je naar zit te kijken, maar dan vallen alle puzzelstukjes langzaam inelkaar tot een dramatisch einde. Café Derby is geen aansprekende titel, maar laat dat je niet misleiden. Hup naar Bol.com, Wehkamp of Neckerman om Café Derby te bestellen, je zult er absoluut geen spijt van hebben.

Een man die op de markt alles verkoopt, zou graag een café bezitten. Als er één te koop staat op een verlaten vliegveld bij Gent raakt hij geïnteresseerd. Helemaal als hij erachter komt dat de paus er een openluchtmis zal houden waar 150 duizend mensen bij aanwezig zullen zijn. Café Derby is een waargebeurd verhaal geregisseerd door Lenny van Wesemael met in de hoofdrollen: Chloë Daxhelet, Wim Opbrouck en Monic Hendrickx. Dat Lumière interessante titels in zijn catalogus heeft weten we al heel lang. Ook dat een flink deel daarvan bestaat uit crime-series. Zo niet deze Belgische film Café Derby.…

Productie
Script

Opsomming: Café Derby is een charmante zachtmoedige film met een keiharde les. Niet voor watjes. Ben je een watje? Laat Café Derby dan alsjeblieft aan je voorbij gaan.