Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Bureau Raampoort (Seizoen 1)

Review: Bureau Raampoort (Seizoen 1)

>Nederlandse politieseries zijn er genoeg, maar echt detectivewerk blijft vaak onderbelicht. De klassieker op dat gebied is zonder twijfel Baantjer, maar die serie is al heel lang van de buis. Met Bureau Raampoort lijkt een opvolger in zicht.

Bureau Raampoort valt al meteen op door haar keuze voor de cast. Zo is de hoofdrol van rechercheur Opperdoes gereserveerd voor Thomas Acda. Hoewel ik best wel een fan ben van Acda in zijn rollen als lolbroek, is dit toch echt even wennen. Hij doet echt zijn best serieus te zijn. Zijn tegenspeler is Tim Haars die we natuurlijk kennen van New Kids. Hij speelt de nieuwe rechercheur Jacob Holm en die rolwisseling is er één waar ik persoonlijk veel minder moeite mee heb.

Maar terug naar het verhaal. Bureau Raampoort speelt zich af rond het gelijknamige politiebureau in Amsterdam en is natuurlijk gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks. In de eerste aflevering worden de twee rechercheurs op passende wijze aan elkaar geïntroduceerd en bemerken we meteen al de spanningen die de verschillende werkwijzen van de heren bij elkaar oproepen. Toch weten ze dat samenwerking van vitaal belang is om de zaken waaraan ze werken op te lossen. Klinkt dit een beetje als het begin van Flikken Maastricht? Achja, echt origineel is de start van de serie inderdaad niet. Maar daar komt gelukkig al heel snel verandering in.

De opbouw van de afleveringen zit goed in elkaar. Het heeft iets weg van CSI, maar blijft toch dicht bi huis en lekker realistisch. Wat ook opvalt is dat er weinig wordt overdreven. Alles voelt heel ‘echt’. Hierbij is het de rol van Thomas die vrijwel constant overheerst en het hele verhaal een richting geeft. Dit in tegenstelling tot de rol van Tim die in dit eerste seizoen toch duidelijk de nummer twee blijft. Tim is niet de enige in de cast met een relatief korte ervaring voor de camera. De cast heeft er dan ook duidelijk een seizoen voor nodig om op elkaar en de karakters in te spelen. Maar ach, dat was ook bij Flikken Maastricht toch?

Bureau Raampoort is nu verkrijgbaar op DVD.

Nederlandse politieseries zijn er genoeg, maar echt detectivewerk blijft vaak onderbelicht. De klassieker op dat gebied is zonder twijfel Baantjer, maar die serie is al heel lang van de buis. Met Bureau Raampoort lijkt een opvolger in zicht. Bureau Raampoort valt al meteen op door haar keuze voor de cast. Zo is de hoofdrol van rechercheur Opperdoes gereserveerd voor Thomas Acda. Hoewel ik best wel een fan ben van Acda in zijn rollen als lolbroek, is dit toch echt even wennen. Hij doet echt zijn best serieus te zijn. Zijn tegenspeler is Tim Haars die we natuurlijk kennen van New…

Hoeveelheid afleveringen

Opsomming: Bureau Raampoort moet het alternatief worden voor de fans van Baantjer en iedereen die Flikken Maastricht als oppervlakkig ervaart. De onervarenheid van een groot deel van de cast zorgt ervoor dat de serie nu nog aanvoelt als een nieuwbouwhuis. Alles staat strak, maar het leven moet er nog in komen. Tegen het einde van het eerste seizoen lijkt de cast echt op gang te komen en dat is een goed vooruitzicht op het tweede seizoen.

73

*