Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: The Blacklist Seizoen 1 (Blu-Ray)

Review: The Blacklist Seizoen 1 (Blu-Ray)

>Kort checkt hij nog even of hij alles heeft en dan loopt hij naar binnen. Naar binnen bij het hoofdkantoor van de FBI. Hij geeft aan een belangrijke afspraak te hebben, maar bij de beveiliging hebben ze tegenwoordig camera’s met gezichtsherkenning en meteen gaan alle alarmbellen af. De man die zojuist naar binnen is gelopen is voormalig overheidsagent Raymond ‘Red’ Reddington (James Spader – Boston Legal, The Office) die inmiddels de bijnaam “the concierge of crime” heeft verworven en hoog op de lijst met meest gezochte criminelen is beland.

In zijn hand heeft hij een koffer vast. Een koffer zonder explosieven. Een koffer met documenten. Met alle valse identiteiten die hij in de afgelopen jaren heeft gebruikt. Velen waarvan de FBI nog niet eens wist dat hij ze gebruikte. En er is nog iets vreemds. Hij wil wel praten over zijn verleden, maar alleen als dat met Elizabeth ‘Liz’ Keen (Megan Boone – Law & Order: Los Angeles) kan. Anders houdt hij zijn mond. Elizabeth is echter een profiler die net diezelfde dag zou starten bij de FBI. Waarom Red alleen met haar wil praten, lijkt ook voor haar een raadsel te zijn.

Of toch niet? In de eerste afleveringen van het spannende The Blacklist komen we er namelijk achter dat haar partner een verleden heeft wat veel minder rooskleurig is dan zij altijd heeft gedacht. Sterker nog, misschien ook niet. En daarmee is de rode draad van dit eerste seizoen duidelijk geworden. De FBI wil alle informatie van Red, maar bovenal weten of ze Liz met Red kunnen vertrouwen. Dit terwijl Liz het vertrouwen van haar partner zoekt en ook voor haarzelf duidelijk wil hebben wat de belangen van Red zijn. Zoals hij zelf zegt, hij doet het allemaal in ieder geval voor zichzelf.

De serie is geschreven door Jon Bokenkamp en in iedere uitzending laat hij het duo achter een topcrimineel van Red’s Blacklist aan gaan. Topcriminelen die zo creatief zijn bedacht, dat ze allemaal een eigen thriller zouden kunnen vullen. Topcriminelen die veelal worden neergezet door bekende gezichten uit andere series. Zo mag Robert Knepper (T-Bag in Prison Break) de gestoorde ‘The Courier’ op beeld zetten terwijl Robert Sean Leonard (Dr. James Wilson in House) de massamoordenaar Frederick Barnes speelt. Eveneens een rol die hem op het lijf geschreven blijkt te zijn.

Dat het concept van The Blacklist goed is, zien we ook in het tweede seizoen dat in Amerika wordt uitgezonden. Het gaat wederom om 22 afleveringen van ruim drie kwartier. Daarmee lijkt Sony na Breaking Bad opnieuw een topserie in handen te hebben.

De Blu-Ray discs van The Blacklist zitten stampvol extra’s. Bij iedere uitzending zit een Beyond the Blacklist. Een special waarin we meer over de topcrimineel van die uitzending te weten komen. Net even die paar extra minuten materiaal die elke crimineel verdient.

Verder krijgen we een uitgebreide making of van de pilot uitzending en zijn er de personagedossiers van de hoofdrolspelers. Al zijn die leuker om te kijken vlak voordat je volgend jaar het tweede seizoen in duikt.

Kort checkt hij nog even of hij alles heeft en dan loopt hij naar binnen. Naar binnen bij het hoofdkantoor van de FBI. Hij geeft aan een belangrijke afspraak te hebben, maar bij de beveiliging hebben ze tegenwoordig camera's met gezichtsherkenning en meteen gaan alle alarmbellen af. De man die zojuist naar binnen is gelopen is voormalig overheidsagent Raymond 'Red' Reddington (James Spader - Boston Legal, The Office) die inmiddels de bijnaam "the concierge of crime" heeft verworven en hoog op de lijst met meest gezochte criminelen is beland. In zijn hand heeft hij een koffer vast. Een koffer zonder…

Casting
Hoeveelheid afleveringen

Opsomming: Als er één crimi is dit op dit moment dik haar geld waard is, is het wat mij betreft The Blacklist. Hoewel de verhaallijnen hier en daar nog wat rommelig kunnen zijn, zijn de topcriminelen in de serie geniaal in elkaar gezet en ook nog eens ijzersterk gecast. Daarnaast weet het spel tussen de FBI, Liz en Red mij ook enorm bezig te houden. De tip voor deze nazomer.

93

*