Home / PC & Consoles / PC / Review: Batman: Arkham Origins (PS3/X360/Wii U/PC)

Review: Batman: Arkham Origins (PS3/X360/Wii U/PC)

>In 2011 was er één game die echt indruk bij me maakte. Onverwacht, want ik heb het nooit zo met games over superhelden. Het was Batman: Arkham City. Met Arkham Origins gaat het verder in een nog veel grotere stad.

Arkham Origins lijkt, als je de titel leest, een prequel op alle gebeurtenissen van de eerdere Arkham games. Toch is dat niet zo en het is eigenlijk ook geen echt vervolg. Het gaat zelfs niet echt over Arkham. Niet op de manier dat je zou verwachten in ieder geval. Arkham Origins is een nieuw Batman avontuur in een donkere stad vol idioten die zich opmaken voor een wel heel wild kerstfeestje.

Batman: Arkham Origins is Batman zoals we Batman kennen. Of in ieder geval hebben leren kennen in de laatste drie films die van batman zijn verschenen. Batman is ook hier de rauwe stem in de nacht die geen gevecht schuw is, maar toch echt weigert om levens te nemen met alle risico’s van dien.

Toch heeft Batman ook nu weer een hele riem vol handige boytoys die hem onderweg helpen om zijn missie te voltooien. Een verhaallijn die zich op een nog groter gebied afspeelt, al is hij ook deze keer in ongeveer 3 uur uit te spelen. Toch blijft het niet bij dit grote verhaal. Net als in de eerdere games is Arkham Origins meer een open wereld waarin je, net als bij GTA, enorm veel sidequests kan doen. Daarnaast zijn er ook nu weer vele puzzels in de wereld van Arkham Origins te spelen. Dus ja, het verhaal is vlot te voltooien, maar dan is de fun in Arkham Origins nog lang niet voorbij.

Kijken we naar de hoeveelheid gadgets die Batman met zich meeneemt, en de gameplay, voel ik niet al te veel wijzigingen in vergelijking tot Arkham City. Ze zijn vooral visueel. Ook nu moet Batman weer veel crime scenes uitpluizen, maar de techniek is verbeterd. Met behulp van hologrammen kan Batman zien hoe dingen op een crime scene hebben plaatsgevonden en natuurlijk heeft hij Alfred paraat om zijn brandende vragen te beantwoorden.

Ook nu weer staat de game vol van de Hollywood-style straatgevechten met de lowlifes die in jouw stad voortsukkelen. Nieuw tussen deze lowlifes zijn de jongens die een vechtsport hebben gedaan en de moves van Batman kunnen counteren. Toch leer je ook hier al snel weer mee om te gaan. Speel je echt heel lekker, dan kun je de Shock handschoenen unlocken en dan heb je helemaal geen last meer van ze. De handschoenen laden tijdens een gevecht op en daarna is er maar één rake klap nodig om een tegenstander tegen de vlakte te slaan. Gelukkig moet je lang sparen voor je deze krijgt ;-).

Ook op het gehoor is de wereld van Batman verandert. Zowel Batman als aartsrivaal The Joker zijn van nieuwe stemmen voorzien, al wijken ze maar heel licht af. Datzelfde gaat ook op voor de gameplay. De afwijkingen met het vorige deel zijn minimaal waardoor ik er weer snel in zit. Dit is tegelijk een hommage aan het vorige deel dat nu nog prima speelbaar is nadat je Arkham Origins hebt afgerond. Bij veel andere titels wil het voorgaande deel al snel verouderd aanvoelen na een nieuwe release. Dit is hier niet het geval.

Wie zien we terug?

Zonder dat ik al te veel prijs geef, even een kort lijstje: Bane (niet zoals in de film), Shiva, Deathstroke, Black Mask, Copperhead, deadshot en natuurlijk Harley Quinn en The Joker.

Verschillende modus

Als er één game is die in vele smaken speelbaar is, is dat Arkham Origins. Wil je jouw skills tot het uiterste uitbreiden, zal je de game in alle modus door moeten spelen, maar er is dus meer. Mijn favoriet is de Challenge Modus. Hiermee kun je terug de challenge rooms in en oefenen om vijanden zo effectief en nauwkeurig mogelijk uit te schakelen. Heb je hier teveel gadgets voor? Geen probleem. Het instellen van handicaps en het blokkeren van gadgets kan ook gewoon. Zo kun je de moeilijkheidsgraad mooi finetunen.

Voor het eerst is het ook mogelijk om online te gaan voor wat multiplayer actie. Sterker nog, het is een duidelijke eerste keer. Een nice to have, maar geen reden om het spel te kiezen. De online games zijn aardig, maar evenaren het single player vermaak van de game niet. Hier moet Warner Bros duidelijk nog iets beter over nadenken.

In 2011 was er één game die echt indruk bij me maakte. Onverwacht, want ik heb het nooit zo met games over superhelden. Het was Batman: Arkham City. Met Arkham Origins gaat het verder in een nog veel grotere stad. Arkham Origins lijkt, als je de titel leest, een prequel op alle gebeurtenissen van de eerdere Arkham games. Toch is dat niet zo en het is eigenlijk ook geen echt vervolg. Het gaat zelfs niet echt over Arkham. Niet op de manier dat je zou verwachten in ieder geval. Arkham Origins is een nieuw Batman avontuur in een donkere stad…

Stemmen
Uitdagingen
Replay waarde

Opsomming: Met Batman: Arkham Origins zet Warner Bros. opnieuw een superheldengame neer van episch formaat. Een game die mij zonder al te veel moeite GTA V even aan de kant doet leggen. Een game waardoor ik de films nog eens wil kijken. Dé game die ik iedereen kan aanraden.

92

*