Home / Handheld & Mobile / 3DS / Review: Animal Crossing: Happy Home Designer (3DS)

Review: Animal Crossing: Happy Home Designer (3DS)

review-animal-crossing-happy-home-designer2>

Ben je een echte dierenvriend en houd je van decoreren en designen tot in het hiernamaals, maar zonder restricties? Wil je eindeloos scheppen en creëren in de wondere wereld van Animal Crossing? Dan hebben wij heel goed nieuws voor je!

Voor wie niet bekend is met het fenomeen Animal Crossing gaan we even terug in de tijd. In september 2002 lanceerde Nintendo Animal Crossing voor de Gamecube. In deze game werd jij als enig menselijk wezen, hartelijk welkom geheten in een wereld vol gezellige diertjes die ergens in een afgelegen dorpje jouw hulp nodig hadden. Daar kon je jagen, vissen, fossielen zoeken, babbelen met iedereen,  schrijven, graven, houthakken, slapen, oude NES games spelen én decoreren! Dat laatste hebben ze losgeweekt van alle andere zaken en iets speciaals op de markt gebracht voor jou!

If you are happy and designer

Maak in deze review kennis met de vijfde (bijna zesde, Amiibo Festival komt dit jaar uit) en nieuwste versie, of eigenlijk meer een spin-off  van de populaire serie Animal Crossing: Happy Home Designer. Deze schattige design simulator laat jou in al je vrijheid doen wat je het liefste doet: duizenden decoratieve mogelijkheden toepassen om het leven van de jouw favoriete personages te ontwerpen  tot in detail. Een spel ronduit te schattig voor woorden, maar niet zonder gebreken. Happy Home designer is zeker een geweldige ervaring voor iedereen die geïnteresseerd is in decoratie en design, zonder daarbij vast te zitten aan te behalen goals of restricties die nodig zijn om verder te komen.

Werken voor Nook

Zoals in elke titel van Animal Crossing heeft ook Happy Home Designer heeft een zeer eenvoudige missie. Jij bent als enige mens terecht gekomen in de wereld van Animal Crossing waar je een belangrijke taak op je gaat nemen. Deze taak bestaat niet uit honderden soorten klusjes waarbij je vrij kunt rond bewegen door de stad. In Happy Home Designer gaat het om één taak, zoals de naam verklapt. In deze ‘aflevering’ kruipt jouw karakter in de rol van interieur en exterieur designer, onder de vleugel van de vastgoedmagnaat Tom Nook.

review-animal-crossing-happy-home-designer

Jij mag op de loonlijst en hem helpen met zijn woningen in te richten, want de gebouwen ontpoppen zich werkelijk als paddenstoelen en de eigenaar van Nook Homes heeft geen tijd om alles zelf in te richten. Je begint eenvoudig door binnenshuis een woning in te richten. Maak een keuze uit de opstelling van het meubilair, het decoreren van muren, vloeren, materialen en accessoires die de kamers of huizen maken tot de meest origineelste leefomgevingen voor je klanten. Om dit te doen heb je de beschikking over een groeiende catalogus met allerlei items zoals stoelen, tafels, banken, wandkleden, badkamermeubels, planken, gordijnen, zonweringen, behang,  bedden, apparaten, beeldjes en allerlei andere pluralia. Naarmate je verder groeit in het spel, speel je meer items vrij in je catalogus.

De gameplay

De game ziet er gewoon geweldig uit, zeker voor een 3DS. De graphics zijn lieflijk mooi, de geluidjes grappig en mierzoet. Heb je ooit last van een slechte dag, pak Happy Home Designer en je kunt Happy Homes Designen (ze worden steeds slechter). De besturing van de game staat als een rots. Ook bij het inrichten van een woning is de besturing goed en zijn details prima te onderscheiden. Je hebt wel je styllus (pennetje) nodig om de kleinste inventaris rond te bewegen, maar al gauw werkt dat ook weer vertrouwd.

review-animal-crossing-happy-home-designer4

Je krijgt voor iedere klus een paar verzoeken mee van je baas of van bewoners die rondlopen met de mooiste ideeën en wensen die ze graag met je delen. Aan jou de taak om dat totaalplaatje zo mooi mogelijk af te leveren. Wanneer je een tijdje lekker op gang bent met designen, wordt jouw klassewerk opgemerkt door Isabelle, de secretaresse van de burgemeester. Zij roept je op om te werken aan échte gebouwen met een maatschappelijk belang voor je vriendjes van het Grote Dierenbos. Voor Isabelle ontwerp je scholen, ziekenhuizen en kantoren. Als dit ook naar bekoren van de burgemeester gaat, krijg je uiteindelijk de opdracht om een eigen dorp in te richten, met eigen huizen, restaurants, winkels en noem maar op. Je zult zien, iedereen vindt jouw werk GE-WEL-DIG!

Je bent geweldig

Eigenlijk zit daar al één van de minpuntjes voor de wat oudere gamers. Je hebt namelijk geen echte restricties en dus geen motivatie (of stok achter de deur). Als er wordt gevraagd om een kantoor te maken met een bureau en een computer en je maakt er een chinees restaurant van met twintig beeldjes van een rennende cactuar in de eetzaal, dan vinden je opdrachtgevers het allemaal schitterend. Dat maakt het wat ondankbaar, gelukkig kan je jouw werk niet alleen laten zien aan de vlooienballetjes van Animal Crossing, maar nu ook aan de rest van de wereld.

review-animal-crossing-happy-home-designer5

Sharing

Je kunt bij Happy Home Designer kiezen om via je Nintendo account, jouw werk te delen met de wereld en andermans werk ook weer te beoordelen. Zo kun je toch nog een beetje showen met jouw designs en hopen dat andere mensen het wel echt waarderen. Nintendo geeft ook aan dat er in-game design contests worden gehouden waar echt je design skills op de proef worden gesteld.

Amiibo-kaarten

Om nieuwe opdrachten te vergaren kun je buiten nieuwe klanten scoren. Ook kan je langsgaan bij oude klanten om te kijken of ze nog tevreden zijn over je werkzaamheden of dat je wellicht iets kunt herinrichten. Tegenwoordig kan je ook amiibo-kaarten gebruiken, welke ik niet gebruikt heb bij het testen van de game. Nintendo zegt zelf over amiibo:

“Amiibo zijn interactieve figuurtjes en kaarten die je in games kunt gebruiken. Scan een amiibo tijdens het spelen van compatibele Nintendo 3DS- of Wii U-software en ontdek verrassende nieuwe spelonderdelen! amiibo doen in elke game iets anders: ze kunnen toegang bieden tot nieuwe spelstanden, wapens of opties.”

Ik begreep dat je voor zes eurootjes per pakje, vijf kaarten krijgt. Op iedere kaart staat een dier afgebeeld waarvan er in totaal honderd verschillenden verkrijgbaar zijn. Er schijnen ook speciale kaarten te zijn die qua oplage enorm zeldzaam en daarom nu al veel geld waard zijn. In, het kan ook niet anders, Japan natuurlijk. De amiibo-kaarten communiceren met je NEW Nintendo 3DS of je Wii U. Heb je een gewone 3DS dan kun je ze niet simpelweg met je camera scannen, zoals dat bij andere kaartjes eerst wel kon, maar heb je een FC-lezer/-schrijver nodig (die ook op 2 oktober 2015 is uitgebracht). De amiibobeestjes op je kaarten unlocken nieuwe features en je kunt ze behalve opdrachten ontfutselen, ook een baan geven in je eigen ingerichte dorpje.

Happy Home Designer is een prachtige spin-off van de Animal Crossing series. Grafisch ziet het erg goed uit, klinkt het top en speelt de game geweldig. Voor je het weet ben je een uur verder ontworpen. De game is echt geschikt voor kinderen of volwassenen die het heerlijk vinden om puur bezig te zijn met het ontwerpen en inrichten. Voor volwassen gamers is het een superleuk spel, tot je ontdekt dat jouw “Perfect gedaan!” ook wordt gegeven als je een zwembadje in je huis plaatst terwijl er werd gevraagd om een toilet.

Daarnaast is het niet mogelijk om de bouw van je huis aan te passen. Een raampje extra, de deur aan een andere kant, een trapje erbij. Of bijvoorbeeld bij het interieur echt eens los gaan en de ene helft van je vloer te laten overgaan in laminaat en de andere kant lekker dwars doen met stenen plavuizen. Het online delen van je werk en ‘likes’ ontvangen geeft wel weer wat meer voldoening, dan je gauw tevreden diertjes. Ben je ouder dan zestien jaar, dan moet je beschikken over een stevige ruggengraat en een portie doorzettingsvermogen. Heb je echt een schop onder je bips nodig, dan is dit niet de game voor jou.

Pluspunten:

• Mooie game
  • Veel accessoires
  • Bediening top

Minpunten:

• Weinig motivatie
  • Beloning niet prestatiegericht
  • Niet door de stad lopen

Cijfer 7,5

Ben je een echte dierenvriend en houd je van decoreren en designen tot in het hiernamaals, maar zonder restricties? Wil je eindeloos scheppen en creëren in de wondere wereld van Animal Crossing? Dan hebben wij heel goed nieuws voor je! https://www.youtube.com/watch?v=5E_aJ0PxahM Voor wie niet bekend is met het fenomeen Animal Crossing gaan we even terug in de tijd. In september 2002 lanceerde Nintendo Animal Crossing voor de Gamecube. In deze game werd jij als enig menselijk wezen, hartelijk welkom geheten in een wereld vol gezellige diertjes die ergens in een afgelegen dorpje jouw hulp nodig hadden. Daar kon je jagen,…

Cijfer: 7,5

Opsomming: Happy Home Designer is een prachtige spin-off van de Animal Crossing series. Grafisch ziet het erg goed uit, klinkt het top en speelt de game geweldig. Voor je het weet ben je een uur verder ontworpen. De game is echt geschikt voor kinderen of volwassenen die het heerlijk vinden om puur bezig te zijn met het ontwerpen en inrichten. Voor volwassen gamers is het een superleuk spel, tot je ontdekt dat jouw “Perfect gedaan!” ook wordt gegeven als je een zwembadje in je huis plaatst terwijl er werd gevraagd om een toilet.

73

*