Home / PC & Consoles / PC / Review: The Witcher 3: Wild Hunt

Review: The Witcher 3: Wild Hunt

>Wil je weten of de gedoodverfde game of the year ook daadwerkelijk de verwachtingen waarmaakt? Dan lees je lekker verder!

Het verhaal

Dit is alweer de derde en laatste game. Is dat een hindernis wanneer je de vorige delen gespeeld hebt? Niet bepaald. Natuurlijk helpt het om het groter geheel te snappen en de karakters die je tegenkomt meteen goed in het verhaal te plaatsen. Maar toch vind ik dat CD Projekt RED een goede basis in deze game geeft gelegd om het verhaal waar het daadwerkelijk over gaat te snappen en je meeneemt in de wondere wereld van de Witcher.

Dat gezegd hebbende. Je bent op zoek naar Ciri, je geadopteerde dochter die je in het begin van de game trained om er als speler een band mee te krijgen. De Wild Hunt, een duistere demonische groep die ook achter Ciri aan zitten om haar Elder Bloud. Met dit bloed zou het einde van de wereld wel eens dichterbij kunnen zijn dan men denkt. Al snel kom je je oude geliefden Yennifer en Triss tegen evenals andere oude vrienden. Je merkt goed de spanning tussen Geralt en Yennifer/Triss, dat er van beide kanten nog liefde speelt maar het niet tot uiting komt.

In je zoektocht naar Ciri komt door diverse gebieden heen met elk hun eigen kenmerken. Ik moet zeggen dat ook de sidequests zeker goed in elkaar zitten. Qua storytelling kan het wel eens rechtlijnig worden. Men weet het een en ander over Ciri maar voordat ze het vertellen moet je ze eerst helpen. Wel leuk dat wanneer je eindelijk ze aan de praat hebt je Ciri speelt. Wat ze vertellen speel je dus met Ciri. Dat is dan wel weer leuk gedaan.

ciri

Navigeren door de wereld

Ga er maar voor zitten want ik weet zelf niet eens waar ik moet beginnen met vertellen! Nou goed, ik ga me best doen. Laten we beginnen met het navigeren door de immense wereld. Je hebt je paar Roach die je kan oproepen. Ik moet dat paard toch de complimenten geven om op de meest onmogelijke plekken tevoorschijn te komen. Je moet vaak je paard uit benauwde situaties bevrijden, dan zit hij vast achter een hek, of op een hoger of lager gebied dan jij, dan achter een huis enz. Kortom de spawning van je paard kan beter. Het paardrijden gaat dan wel weer soepeler in de wijde wereld. In nauwe straten en in steden wordt dit minder. Ook het afstappen kan wat mij betreft stukken sneller, wanneer je af wilt stappen om te vechten moet dit wel van grote afstand anders heb je al drie klappen te pakken voordat je ook maar in staat bent je te verdedigen.

In de wereld kom je wegwijzers tegen die als fast travel fungeren. Je kunt dan naar eerder ontdekte wegwijzers fast travellen, zelfs naar andere gebieden. Een ander vervoersmiddel is de boot. Geen vaarervaring zoals bij AC Black vlag, maar dat hoeft ook niet. Het vaart meer als een motorboot, wind heeft geen effect en vooruit en achteruit kan even makkelijk. Je kunt, wanneer je  in de boot zit, ook fast travellen naar eerder bezochte havens.

Dan heb je nog de gebieden zelf, wanneer je dorpen binnen komt kun je naar een prikbord met daarop allemaal missies en gebieden van interesse te ontdekken. Op de kaart met vraagtekens kun je monsternesten vinden, bandietenkampen, places of power. Dit zijn plekken waar je een krachtig monster verslaat om dan een ervaringspunt te ontlenen aan de plek evenals een tijdelijke buf op je magie. Verder heb je nog schatten die je tegen kunt komen en verlaten plekken waar bandieten-monsters hun intrek in hebben genomen. Versla je ze dan komen de bewoners terug en is er kans dat er een verkoper bij zit die interessante dingen in de aanbieding heeft.

Kortom, naast de main missie en de talloze side missies heb je genoeg om te ontdekken! Je kunt ook iets heel anders doen, je kunt brawlen en meedoen aan paardraces. Vooral dit laatste is handig omdat je dan betere gear voor je paard kan winnen, een beter zadel voor meer stamina, draagzakken voor meer inventaris en oogkleppen zodat je paar minder snel schrikt en je van zijn rug af gooit onder een gevecht te paard.

Combat

In het kort gezegd, Assasin´s Creed maar dan stukken moeilijker ;). De eerste gevechten zijn zeker wennen, je kunt niet alles goed afweren. Zeker niet tegen monsters, wanneer je een zware aanval wilt weren met je zwaard is de kans groot dat je even beduusd achter blijft en dus open staat voor aanvallen. Ontwijken en wegstappen zijn dan de betere opties. Ook aanvallen van achteren doen meer schade, je kunt voorwerpen in de omgeving gebruiken tegen je vijanden zoals tonnen brandkruit, wespennesten, ontvlambaar gas enz. Wanneer je aan het vechten bent dan stijgt je adrenalinemeter en doe je meer schade.

Dan heb je signs (spreuken), je hebt sings die slowen, stunnen, mensen wegblazen, je in vuur zetten en jezelf een schild geven. Elke sign heeft zn voor en nadelen ten opzichte van je tegenstander, lees dus goed de beschrijving die staat in je encyclopedie om maximaal voorbereid te zijn.

Dan heb je nog potions die je een buf geven ten opzichte van bepaalde vijanden, je moet eerst de ingrediënten hebben om ze te maken, dan kun je er per keer max 3 er van dragen in het begin. Wanneer je potion gebruikt stijgt je gifwaardes in je bloed, neem te veel potions en je gaat dood. Je kunt je potions vervullen en je gifwaardes verlagen door te mediteren. Dit is tevens een goed middel om tijd te skippen en dus bepaalde missies te doen die bijvoorbeeld alleen middernacht gedaan kunnen worden.

Tijdens het vechten verlies je leven, dit kun je geleidelijk aanvullen door te eten of te drinken. Zorg dus voor genoeg voedsel in je inventaris, je genereert voor een aantal secondes leven, dit hangt af van het soort voedsel.

Combineer je zware en lichte aanvallen met ontwijken en afweren met sign en ook nog een gebruik te maken van je omgeving en je hebt een zeer divers combat systeem waardoor het altijd leuk blijft om te vechten. Elk gevecht kan anders zijn door hun sterke en zwakke plekken en je omgeving. Wees dus niet bang om je goed in te lezen en je bewust te zijn van je omgeving.

Gwent

Elke grote game heeft zijn eigen minigame/kaartspel, en bij The Witcher is dat Gwent.Doel is om 2 rondes te winnen door meer aanvalspunten op het bord te hebben dan je tegenstanders. Je hebt drie linies, zwaardvechters, boogschutters en artillerie. Elke unit heeft een puntenaantal van max 10 en een linie waarop die gespeeld kan worden. Daarnaast hebben somige kaarten nog andere vaardigheden zoals: het puntenaantal verdubbel als een kaart met dezelfde naam word gespeeld, een kaart terug op het veld brengen vanuit de kerkhofstapel, andere kaarten een boost geven. Je hebt ook spionnen die je neerlegt bij je tegenstander en zelf twee kaarten mag trekken. De beste spionnen zijn dus diegene met de minste aanvalspunten, want de punten tellen wel mee met die van je tegenstander.

Daarnaast heb je ook nog kaarten die een buf en een debuf geven. Je hebt bijvoorbeeld een kaart die een hele linie reduceert tot maar een paar punten en een kaart die de punten kan verdubbelen. je kunt dus met een paar kaarten dik voor of achter staan. Het is ook altijd de gok hoeveel kaarten je in een ronde wilt stoppen aangezien er minimaal 2 en maximaal 3 rondes gespeeld worden. Wanneer je de ronde niet kunt winnen zoals in deze video is het slimmer om de ronde gewonnen te geven en proberen de andere rondes wel te winnen.

Je hebt ook per gebied enkele missies die je op het spoor brengen van goede spelers. Je kunt van hun dan een unieke kaart winnen, let wel op, deze heb je niet zomaar gewonnen. Je kunt kaarten kopen bij diverse handelaren en inkeepers. Je kunt ook kaarten winnen van je doorsnee smid, handelaar enz. Let wel op dat je maar 1 kaart van ze kunt winnen, speel je vaker tegen ze dan krijg je vooral materiaal om potions of gear van te maken. Ikzelf heb vele uren Gwent gespeeld en ook de missies tot een goed einde gebracht en vond het prachtig dat Gwent meer is dan een leuk spelletje. Hele missies en vrienden zijn erin verwerkt om het een echt onderdeel van de game te maken!

Gear

Natuurlijk heb je niets aan levels als je gear alleen maar hetzelfde blijft. Je kunt gear vinden uit kisten of van gevallen vijanden en zelfs maken. Wanneer je gear wilt maken moet je plans hebben, deze kun je vinden of kopen bij de smid. Check dat wel even het level wanneer je het aan kunt doen. Ik had in het begin veel materiaal gebruikt voor gear die ik 10 levels verder pas aan kon. Zonde van de materialen en van je inventarisruimte. Je kunt gear ook uit elkaar laten halen bij de smid om van de materialen nieuwe gear te maken. Een goede tip wanneer je mats tekort komt.

Je hebt diverse soorten gear, en ook in zeldzaamheid. Hoe zeldzamer de gear, hoe meer stats en zelfs unieke stats. De gewone stats kunnen zijn, meer kritieke schade, betere bescherming tegen blunt en piercing schade enz. Je hebt ook in sommige gear slots om runes in te doen. Hiermee kun je je gear net wat persoonlijker maken qua stats. Dan heb je nog speciale Witcher gear, deze kun je  zelfs drie keer upgraden!

Skill Tree

Met betere gear komt natuurlijk ook het RPG element om de hoek kijken. Wanneer je level omhoog gaat of je places op power vind krijg je ability points. Deze kun je in de takken van, combat, signs, potions en een tak met unieke eigenschappen stoppen.  Je begint elke tak met maar 1 rij, wanneer je voldoende punten in de rij hebt gestopt unlock je de volgende rij enz. Zo krijg steeds meer mogelijkheden om je gevechten zo in te gaan met een speelwijze die helemaal bij jou past. De kolomen in het midden zijn de plek waar je deze abilities activeert.

De grote vakken zijn mutagens (hieronder de grote blauwe en rode). Dit zijn algemene bufs zoals meer attack power of sterkere signs, combineer je die met abilities met dezelfde kleur dan wordt de buf alleen maar groter. Dus ook in je skill tree moet je even puzzelen en het beste kun je elke tak combineren zoals hieronder om maximaal resultaat te halen uit je mutagens en abilities.

1559349_664855670311043_7610255446457123183_o

Je zoektocht naar Ciri staat centraal, laat dat als een paal boven water staan. Toch heb je vele sidequests die daaraan gelinkt zijn. Je kunt dus spreken van semi-hoofdmissies. Daarnaast heb je ook nog speciale Witcher contracten, je kunt aan het begin onderhandelen over de prijs voordat je aan de slag gaat. Leuk gedaan. Deze monsters zijn meer dan je gemiddelde monster, je moet toch wel wat olie op je zwaard gooien voor dit type monster en een potion is dan ook niet verkeerd. Versla je het monster dan stop je dat mooie hoofd in je inventaris. Elk monsterhoofd heeft een buf die je aan je paard kunt hangen. Zo kun je meer geld krijgen of meer kans op crits hebben, enz. Je kunt maar 1 monsterbuf per keer actief hebben, dus het is aan jou om te bepalen welke.

In vele missies heb je keuzes, dit is zeker zo in de hoofdmissies. Laat je mensen leven of niet, help je ze of niet. Alles heeft gevolgen, misschien niet zo direct maar ze zijn er wel degelijk. Je kunt op verschillende manieren missies doen. Deze grote vrijheid vind ik prachtig omdat je dan je eigen verhaal kan smeden, tot op een zekere hoogte uiteraard. Wat ik ook mooi vind is de reacties van mensen in dorpen en steden wanneer ze je zien of wanneer je met ze in gesprek bent. Je merkt al snel dat Witchers niet bepaald geliefd zijn, meer een noodzakelijk kwaad. Velen zien je niet eens als mens maar als monster, dit geeft je echt het gevoel van een eenling die puur contracten uitvoert voor geld. Heerlijk!

Je maakt in missies veel gebruik van je Witcher Senses, dit een een soort focus modus waar je naar aanwijzingen zoekt op een plaats delict of voetstappen/geuren volgt. De aanwijzingen lichten in het rood op. Leuk gedaan en kan ook handig zijn om kisten en tonnen makkelijk op te sporen, deze kleuren namelijk oranje. Wanneer je je sensen gebruikt heb je ook een veel beter gehoor en kun je monsters in je omgeving horen en zien waar het geluid vandaan komt, handig om er omheen te lopen of juist het gevaar op te zoeken.

Wanneer je vijanden dood heb je grote kans dat ze loot droppen, soldaten natuurlijk veel gear en monsters vooral materialen voor je potions en mutagens. Loot veel, niet alleen omdat je dit goed kunt gebruiken, het verkoopt ook nog eens lekker!

Een tip om net wat voor je lopen qua level met de hoofdmissies. Volg niet alleen de hoofdmissie, trek er gerust een paar uur op uit om vraagtekens te ontdekken, deze hebben vaak goede loot, mooie exp, en er zijn nogal wat places of power om je abilities mooi te boosten. Side-missies zijn zeker interessant en dus leuk om te spelen!

De game speelt meer dan prima, de combat is lekker snel en kan best lastig zijn tegen grote groepen vijanden. Het paardrijden in de grote stad kan nogal eens lastig zijn door de vele trapjes enz. Wat ik wel echt minder vind is het feit dat de interactie met voorwerpen en mensen nogal een beperkte range hebben. Je moet er echt goed voor staan wil je er interactie mee kunnen hebben. Dit is zeker vervelend als je snel door wilt of even snel een plant wil plukken. Dit mogen ze van mij wel echt verbeteren, dit stoort onnodig en soms ben je wel meer dan 15 seconden bezig om goed voor een voorwerp of mens te gaan staan.

De wereld is immens groot, dit gaat soms wel ten koste van de graphics, en natuurlijk van de rekenkracht van de PS4. Toch vind ik dat ze het prima hebben gedaan, de belangrijkste personages zien er prachtig uit en bewegen goed. De landschappen zijn werkelijk waar prachtig. Wanneer je op een hoge rots staat dan kun je best even genieten van het uitzicht! Het weer is ook prima gedaan, de ene keer schijnt er een lekker zonnetje zonder al te veel wind. Dan regent of stormt het echt en zie je de haren van de personages echt flink wapperen. Al hebben ze nog zo hun best gedaan op de kapsels, toch heb ik niet echt het idee dat het er natuurgetrouw eruit ziet. Binnenhuis, moet het of flink tochten of er zitten nog wat foutjes in het gewapper.

Al met al prima gedaan, hier en daar nog wat dingen die wat scherper kunnen, misschien in de volgende patches en misschien is dit al wel de limiet van de PS4.

Meer dan prima, goede muziek en zeker goede stemmencast. het acteerwerk krijgt een dik compliment. De personages staan er vol overtuiging en de emoties zijn hoorbaar in hun stemmen. Elke npc heeft ook enkele regels tekst, best netjes gedaan dus. Wanneer het stormt dan hoor je de wind huilen en de bomen heen en weer wapperen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik best onder de indruk ben van het geluid.

Wil je weten of de gedoodverfde game of the year ook daadwerkelijk de verwachtingen waarmaakt? Dan lees je lekker verder! Het verhaal Dit is alweer de derde en laatste game. Is dat een hindernis wanneer je de vorige delen gespeeld hebt? Niet bepaald. Natuurlijk helpt het om het groter geheel te snappen en de karakters die je tegenkomt meteen goed in het verhaal te plaatsen. Maar toch vind ik dat CD Projekt RED een goede basis in deze game geeft gelegd om het verhaal waar het daadwerkelijk over gaat te snappen en je meeneemt in de wondere wereld van de…

verhaal - 85%
gameplay - 85%
graphics - 80%
geluid - 90%
sfeer - 95%
RPG elementen - 90%

88%

eindscore

Opsomming: Al met al zeker een prima kandidaat om game of the year te worden! Ik snap dat ze de game enkele keren hebben uitgesteld om fans niet teleur te stellen met onnodige bugs zoals in AC. Een moeilijke keuze, maar wel een die meer spelvreugde heeft gebracht. De wereld is zeer groot en divers, zowel zijn inwoners als de gebieden zelf. De variatie aan vijanden is meer dan prima. De mogelijkheden in gevechten ook! Je kunt je eigen weg vinden in het verslaan van monsters door potions, olies en signs. En het mooie, sommige toekomstige DLC´s schijnen gratis te zijn omdat dat de visie is binnen CD Projekt RED!

88

*