Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: The Angry Birds Movie (Blu-Ray)

Review: The Angry Birds Movie (Blu-Ray)

>The Angry Birds Movie is verfrissend. Dit begint al bij het doosje. Niet standaard doorschijnend blauw, maar knalrood. Waar de tekenfilms altijd trouw zijn gebleven aan de vorm van de Angry Birds in de games, hebben ze nu ineens lijven en voeten. Net als de varkens. The Angry Birds Movie is echt weer even wat anders.

Natuurlijk is de hype er al lang af. Dit jaar tekende spelontwikkelaar ontslag na ontslag. De zeven vette jaren (nouja, iets minder) wisselen nu weer voor een periode waarin succes opgezocht moet worden. Nieuwe Angry Birds games verschijnen nog wel, maar weten de krantenkoppen al lang niet meer te halen. Dat Sony Pictures Animation nu met Angry Birds aan de slag is gegaan is dan ook een opvallende zet van het bedrijf. Zeker gezien de samenwerking in het verleden met 20th Century Fox tijdens de release van de film Rio waarbij Rovio een speciale Angry Birds game lanceerde in 2011.

The Angry Birds Movie brengt ons naar het tropische eiland waar een grote groep, kleurrijke vogels woont. Het zijn allemaal vrolijke beetjes op onze Red na. De rode vogel is de grootste pessimist van het eiland en springt nogal vlot uit zijn vel. Iets waar hij in het dagelijks leven nogal eens mee wordt geconfronteerd zoals je in onderstaande trailer ziet.

Maar er gloort hoop aan de horizon. Hij gaat van start met een cursus woedebeheersing en daar leert hij al snel Chuck (geel) en Bomb (zwart) kennen. Chuck is de hyperactieve van de groep en Bomb is de zelfdestructieve goedzak. De drie lijken al snel op elkaar aangewezen wanneer de groene varkens voet aan wal zetten. In eerste instantie lijken de intenties van de varkens goed, maar Red vertrouwd ze voor geen meter. En terecht.

Grafisch is Angry Birds echt geweldig in beeld gebracht. Zelfs de meest simpele dingen in de film zijn perfect uitgewerkt. Het zijn met name de karakters die zijn aangepast om ze geschikt te maken voor een animatiefilm. Simpelweg het gebruik van cirkelvormige en driehoekige figuren zou te weinig ruimte bieden voor mimiek. Waar aanpassingen gemaakt moesten worden, zijn ze gemaakt en compleet ten goede.

Voor de stemmen heeft Sony Pictures Animation een prachtige cast aangetrokken. Met name Jason Sudeikis is een briljante keuze voor de pessimistische stem van Red. Qua verhaal hoeven we natuurlijk geen diepgang te verwachten. The Angry Birds Movie is gericht op kinderen en het liefst de doelgroep die ook de vele andere Angry Birds cartoons kijkt. Een doelgroep met een wat kortere spanningsboog. The Angry Birds Movie moet het dan ook vooral van de grappen hebben. Grappen zowel voor kinderen als voor ouders, want ze bevatten op gezette tijden toch echt een diepere laag om ook ouders erbij te houden. Met name de scene waar de drie de Mighty Eagle voor het eerst ontmoeten is gewoon briljant.

Sony Pictures weet inmiddels heel goed hoe je een Blu-Ray voor kinderen zo leuk mogelijk maakt. Zo plaatst Sony Pictures vier shorts vol leuke grappen op het schijfje. Er is een tutorial over hoe je de linedance van de varkens uitvoert en daar blijft het niet bij. De hoeveelheid extra’s is echt een sterk punt op deze Blu-Ray release.

The Angry Birds Movie is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

The Angry Birds Movie is verfrissend. Dit begint al bij het doosje. Niet standaard doorschijnend blauw, maar knalrood. Waar de tekenfilms altijd trouw zijn gebleven aan de vorm van de Angry Birds in de games, hebben ze nu ineens lijven en voeten. Net als de varkens. The Angry Birds Movie is echt weer even wat anders. Natuurlijk is de hype er al lang af. Dit jaar tekende spelontwikkelaar ontslag na ontslag. De zeven vette jaren (nouja, iets minder) wisselen nu weer voor een periode waarin succes opgezocht moet worden. Nieuwe Angry Birds games verschijnen nog wel, maar weten de krantenkoppen…

Animatie

Opsomming: The Angry Birds Movie richt zich duidelijk op jonge kinderen met een korte spanningsboog. Voor ouders zal dit niet de meest spannende animatie zijn, maar het cynisme en de grappen die je als volwassene bij de film moeten houden doen het goed. Een prima gezinsfilm dus.

70

*