Home / Handheld & Mobile / 3DS / Review: Super Mario Maker (3DS)

Review: Super Mario Maker (3DS)

>Ik mocht eerder dit jaar al helemaal los gaan op Super Mario Maker in de uitvoering voor de Nintendo Wii U. Een briljant concept waarbij gamers zelf de content maken. Inderdaad. Super Mario Maker doet een beroep op de leveldesigner in je, maar je mag er natuurlijk ook voor kiezen om vooral levels van anderen te spelen.

Dit is precies wat Super Mario Maker op de Wii U zo enorm populair maakt. De game kent een gigantische community, wereldwijd waar de meest briljante levels worden gemaakt. Spelers kunnen levelbouwers complimenten geven, maar ook volgen zodat ze altijd de nieuwste levels van deze levelbouwers kunnen spelen. Daarnaast is de level editor erg goed uitgewerkt. Oké, een aantal elementen ontbreken. Het is dus niet mogelijk om één-op-één kopieën van de levels van recente Mario games te bouwen. Maar je kunt wel de spelregels veranderen. Kanonnen die munten afvuren, schildpadden die twee keer zo groot zijn of een goomba met een vleesetende plant erop zodat je niet op hem kunt springen. De wereld staat op zijn kop en de creativiteit is ongekend.

Geen 3D en nauwelijks online

Ach, laten we meteen met de tegenvallers beginnen. Gewoon omdat Mario games normaal eigenlijk in de buurt van ultieme perfectie komen. En omdat ik een beetje had verwacht dat het toch vooral een kopie van de Wii U zou zijn. Met eigenschappen die natuurlijk uniek zijn voor de Nintendo 3DS.

En dan begint het met het ontbreken van 3D. Inderdaad. Super Mario Maker kent geen 3D modus en is daarmee de eerste Nintendo 3DS Mario game met enkel een platte Mario. Jammer, want ik verheugde me echt op de 3D transformatie van de originele Mario voor de NES. Dit leek me echt briljant.

Een ander groot gemis is het ontbreken van WiFi ondersteuning. Dat wil zeggen, de incompleetheid. De levels die je op de Nintendo 3DS maakt zijn niet online te delen. Alleen via SpotPass of met een directe verbinding. De levels die je ontwerpt, ontwerp je dus vooral voor jezelf en daarmee krijgt jouw talent geen podium. Jammer. Tijd om te praten over wat wel leuk is aan Super Mario Maker.

De speelstijlen

Wanneer je levels speelt, is de speelstijl veelal vooraf bepaald. Anders is dit met de level editor. Wanneer je zelf levels gaat bouwen, kies jij in welke Mario stijl je deze speelt. Je kunt kiezen uit het Super Mario Bros. zoals dit in de tachtiger jaren op de NES te spelen was, maar ook voor Super Mario Bros. 3 voor de NES, Super Mario World voor de SNES en New Super Mario Bros.U van de Wii U. Met name daar wordt een enorme stap gemaakt in hoe de game eruitziet. Je kunt verdeeld over deze titels uit 18 werelden kiezen. En het blijft niet bij de looks.

Ook de besturing en de gameplay worden op die versies van de Mario games aangepast. Hetzelfde geldt ook voor de vijanden in de game. Die worden niet alleen grafisch aangepast, maar ook in hun mogelijkheden en in hun A.I. Zo kan Bowser in de Super Mario Bros. modus alleen een beetje dom springen en voor zich uit vuren. In Super Mario Bros.U stijl kan hij rennen, springen en op verschillende manieren gericht vuren. En als je dan een level hebt met drie Bowsers voor je neus, heb je echt wel een uitdaging. Oké, dat zou een leveldesign van mijn hand kunnen zijn ;-).

De levels

Ook nu weer gaat het om het spelen van een enorme variatie aan levels. Voor Super Mario Maker 3DS worden standaard enorm veel levels meegeleverd. Velen daarvan door Nintendo voor de 3DS ontwikkeld. Daarnaast zijn er veel levels van Super Mario Maker voor de Wii U die speelbaar zijn in deze versie. Nintendo maakt daarbij wel een hele strenge selectie. De Wii U is veel krachtiger waardoor de levels veel groter kunnen zijn. Lang niet alle levels zijn dus compatible.

Wat leuk is, is dat de variatie in levels er ook toe heeft geleidt dat je bepaalde thema’s terug ziet komen die we niet goed kennen uit de bestaande Mario titels. De meest bekende in Super Mario Maker zijn de Automatic levels. Dit zijn levels waar je letterlijk niets moet doen om het level met de maximale score te beëindigen. Druk je ergens op een knop, is de kans groot dat Mario sterft. Hier zitten ware meesterwerken tussen.

Een nadeel is er ook. In tegenstelling tot de Wii U versie, is de kans nu veel groter dat je een level speelt dat je al kent. Er zit wat meer herhaling in het spel. Ondanks dat er letterlijk honderden levels in zitten. Dat is net even jammer. Bovendien merk ik in mijn gezin dat de jongste gamer (4 jaar) het echt moeilijk heeft met Super Mario Maker. Dit in tegenstelling tot de reguliere Mario games waar hij lekker vlot doorheen speelt. Juist doordat tactieken zo anders kunnen zijn. Voor jonge spelers raden we dan ook een reguliere Mario game aan boven deze. Tenzij je het als papa of mama leuk vindt om levels voor het kind te ontwikkelen die goed speelbaar zijn natuurlijk. Maar dan blijft het jammer dat je ze niet kunt delen.

De Medailles

Nieuw in deze 3DS versie zijn de medailles die je kunt winnen. Nintendo heeft meer controle over de levels die je voor je kiezen krijgt, dus kan daar uitdagingen op presenteren waarvoor je die medailles kunt verdienen. Bijvoorbeeld door alle vijanden met je staart kapot te maken.

De editor

Ten opzichte van de Wii U, is het scherm voor de level editor een stuk kleiner geworden. Nintendo heeft de boel dus moeten herverdelen en met succes. Hoewel het even een stapje terug lijkt te zijn, ben je al snel aan de editor gewend en maak je al snel mooie levels. Hoewel het balen is dat je ze eigenlijk niet met de wereld kunt delen, ervaar ik wel dat ik het leuk vindt om uitdagingen voor mezelf te bouwen. In speciale battle arena’s experimenteer ik er op los om het mezelf zo lastig mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door Bowser vleugels te geven, meerdere bowsers te plaatsen etc. Ook experimenteer ik met levels die op een bepaalde volgorde gespeeld moeten worden. Waar je bijvoorbeeld alleen 1up’s kunt scoren door klein te blijven. Ja, echt gemengde gevoelens over het niet kunnen delen.

Beschikbaarheid

Super Mario Maker 3DS is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com. Check ook deze leuke wallpaper maker van Nintendo of gebruik het originele levelplan formulier.

Ik mocht eerder dit jaar al helemaal los gaan op Super Mario Maker in de uitvoering voor de Nintendo Wii U. Een briljant concept waarbij gamers zelf de content maken. Inderdaad. Super Mario Maker doet een beroep op de leveldesigner in je, maar je mag er natuurlijk ook voor kiezen om vooral levels van anderen te spelen. Dit is precies wat Super Mario Maker op de Wii U zo enorm populair maakt. De game kent een gigantische community, wereldwijd waar de meest briljante levels worden gemaakt. Spelers kunnen levelbouwers complimenten geven, maar ook volgen zodat ze altijd de nieuwste levels…

Overzicht Reviews

Levels
Online
Variatie
Level editor

Opsomming: Eigenlijk zijn vrijwel alle Mario games van Nintendo een instant hit. Simpel om mee te starten, lastig om tot in perfectie uit te spelen. Humor en prachtige graphics. En 3D op de 3DS. Dat laatste ontbreekt en met de vreemde levels kan het voor erg jonge spelers toch wel wat lastig zijn om de juiste route in de game te vinden. Het grote gemis is dat je eigenlijk geen deel kunt uitmaken van de Super Mario Maker community. Twijfel je tussen een aankoop voor de Wii U of de 3DS, is het wat ons betreft meer dan duidelijk. Ga voor de versie op de Wii U. Anders is dit het beste alternatief.

Gebruikersbeoordeling: 4.45 ( 1 Stemmen)
80

Over Arjan Olsder

Arjan kennen we van GadgetGear.nl, maar tikt ook graag een stukje mee aan Entert1.

Reageren

Jouw e-mail adres zetten we niet online.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*