Home / Handheld & Mobile / 3DS / Review: Poochy & Yoshi’s Woolly World

Review: Poochy & Yoshi’s Woolly World

>Na het succes van Yoshi’s Woolly World op de Wii U moest er natuurlijk een spin-off volgen voor de Nintendo 3DS. Als we iets hebben geleerd in de afgelopen jaren is dat Nintendo zich daar nooit gemakkelijk van af maakt. Door Poochy te introduceren creëert Nintendo een leuke crossover in het Mario universum.

Iedere keer als we een kijkje nemen in het Mario universum is er iets mis. Ditmaal is het de kwaadaardige Kamek. Op zijn bezemsteel zit hij achter de Yoshi’s aan en verandert de vrolijke dino’s in bolletjes wol. Die hij ontvoert uiteraard. Zo is hij gewoon. Het is aan Yoshi om te zorgen dat zijn vriendjes en vriendinnetjes snel weer terugkomen. En dat alles in het vrolijke wollandschap dat Nintendo voor ons heeft geschapen.

Poochy & Yoshi’s Woolly World is er echt één voor de Mario fans. Ook dit is weer een zijwaarts scrollende platformgame. In de stijl van Nintendo zijn zes werelden gecreëerd die allemaal duidelijk een eigen uitstraling hebben meegekregen. Ook niet onbelangrijk is de moeilijkheidsgraad in de game die langzaam maar netjes oploopt terwijl je door deze werelden speelt.

Wil je tijdens het spel wat hulp krijgen? Dan moet je de wollen Poochy Amiibo scannen. Poochy verschijnt dan in het spel om Yoshi te helpen. Helaas hebben we de eShop versie van het spel getest, dus de invloed op de gameplay kunnen we niet beschrijven.

De gameplay met Yoshi is simpelweg weer briljant. Vooral omdat je grote delen van levels compleet uit elkaar kunt trekken door de wollen draden op te zuigen. De levels designers hebben erg hun best gedaan om heel veel verrassingen in de levels te verstoppen. De gameplay is ook echt laagdrempelig voor een Yoshi game en daarmee ook heel geschikt voor jongere spelers.

Sterker nog, Nintendo heeft door de jongste spelers de Poochy Pups toegevoegd. Schattige bolletjes wol die meelopen met Yoshi en aanwijzen waar dingen verborgen zijn. Handig!

Poochy zelf heeft weer een hele andere gameplay in Poochy & Yoshi’s Woolly World. Als Poochy speel je namelijk sprintlevels. Daarbij heb je zelf weinig controle over hoe snel je door het level beweegt en moet je vooral op tijd springen om vijanden te ontwijken of juist te grijpen. Ook hier kun je weer extra’s met de wollen Poochy. De Amiibo unlockt extra tijdrace missies.

Voor hele jonge spelers kan de gameplay van deze sprintlevels soms wat overdonderend zijn. Zelf kan ik hier enorm van genieten. Een beetje stressen en vooral heel veel lachten. Eigenlijk krijg je dus gewoon twee games van Nintendo ;-).

Amiibo

Amiibo spelen een belangrijke rol in de release van Poochy & Yoshi’s Woolly World. Sterker nog, ik denk niet dat er een 3DS titel is waarbij Nintendo de Amiibo zo hard heeft gepusht. Net als bij de originele Wooly World komt er weer een gebreide Amiibo. Ditmaal van Poochy in plaats van Yoshi. Leuk voor de verzameling, dat zeker.

Daarnaast kun je alle Animal Crossing en Splatoon Amiibo in de game gebruiken. Al die Amiibo geven Yoshi nieuwe designs.

In Poochy & Yoshi’s Woolly World is ook een soort bioscoop te vinden. De Japanse animatiestudio Dwarft heeft 30 stop motion filmpjes van Yoshi geproduceerd die aansluiten op de wollige wereld. Iedere dag krijgen spelers een nieuw filmpje.

Poochy & Yoshi’s Woolly World is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

Na het succes van Yoshi's Woolly World op de Wii U moest er natuurlijk een spin-off volgen voor de Nintendo 3DS. Als we iets hebben geleerd in de afgelopen jaren is dat Nintendo zich daar nooit gemakkelijk van af maakt. Door Poochy te introduceren creëert Nintendo een leuke crossover in het Mario universum. Iedere keer als we een kijkje nemen in het Mario universum is er iets mis. Ditmaal is het de kwaadaardige Kamek. Op zijn bezemsteel zit hij achter de Yoshi's aan en verandert de vrolijke dino's in bolletjes wol. Die hij ontvoert uiteraard. Zo is hij gewoon. Het…

Leveldesign
Speelduur

Opsomming: Poochy & Yoshi's Woolly World is meer dan slechts een spin-off van de Wii U versie. Sterker nog, de game zit vol originele content. De integratie van Amiibo is goed bedacht (al hebben we dit niet getest) en de gameplay zelf zit ijzersterk in elkaar. Bovendien is er met de gameplay echt goed rekening gehouden met de jongste spelers. Leuk!

95

*