Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Morgan (Blu-Ray)

Review: Morgan (Blu-Ray)

Met een maand kon ze al lopen en praten. Baby Morgan was geen gewone baby. Ze was een genetisch experiment. En als je denkt dat een ontsnapte dinosaurus in een pretpark eng kan zijn, bereidt je dan voor op dit tienermeisje…

Drie ronden hadden ze er voor nodig, voordat de onderzoekers het snapten. Snapten hoe ze een embryo zo aan konden passen dat het een soort supermens op zou leveren. Morgan zoals Morgan is bedoelt. In eerste instantie lijkt de snelle ontwikkeling van Morgan een beetje creepy, maar ziet alles er toch gewoon positief uit. Het kind wordt als een wonder op handen gedragen… tot er iets mis gaat.

Er ontstaat een soort puberaal incidentje dat de start vormt voor gedragsstoornissen. De kleine, blonde schat heeft bloed geroken en lijkt er meer dan van te genieten. Het incidentje zorgt ervoor dat het team een veiligheidsagent toegewezen krijgt en agente Lee blijkt de wereld zeker niet door een roze bril te bekijken.

De regie van Morgan lag in handen van Luke Scott, zoon van Ridley. Met het ‘beperkte’ budget van 8 miljoen is het niet vreemd dat Morgan geen bioscoopfilm is geworden, maar direct is uitgebracht. Hierdoor gaf deze release een beetje het gevoel dat het echt om een enorme B-film zou gaan. In de praktijk ligt het wat genuanceerder. Scott weet heel goed hoe een film visueel moet worden afgewerkt waardoor de film zeker wel als een A-film eruit is komen te zien. Bovendien is er niet bespaard op de cast. Een mooie lijst met ervaren acteurs zet een geloofwaardig en spannend geheel neer.

De belangrijkste rol hierin is niet zo zeer voor de jonge Anya Taylor-Joy (Split, The VVitch) die Morgan mag spelen. Het is Kate Mara (House of Cards, The Martian) die als agente Lee Weathers de sfeer bepaalt. Het is zij die in het begin nog vooral zoekt naar wat het beste voor Morgen is. Een gedachte die al snel omslaat wanneer Morgan compleet ontspoort.

Verrassend zijn de extra’s die FOX op de Blu-Ray heeft geperst. Bij een film met een krap budget als dit verwacht ik niet heel veel. Toch is het interessant om te zien hoe men heeft nagedacht over heo Morgan tot stand is gekomen. Daarnaast staat er nog de korte film Loom op.

Morgen is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

Met een maand kon ze al lopen en praten. Baby Morgan was geen gewone baby. Ze was een genetisch experiment. En als je denkt dat een ontsnapte dinosaurus in een pretpark eng kan zijn, bereidt je dan voor op dit tienermeisje... Drie ronden hadden ze er voor nodig, voordat de onderzoekers het snapten. Snapten hoe ze een embryo zo aan konden passen dat het een soort supermens op zou leveren. Morgan zoals Morgan is bedoelt. In eerste instantie lijkt de snelle ontwikkeling van Morgan een beetje creepy, maar ziet alles er toch gewoon positief uit. Het kind wordt als…

Spanning

Opsomming: We weten al jaren dat er niet heel veel budget voor nodig is om een spannende film te maken. Maar een spannende film die er gelikt uitziet en geen vraagtekens oproept in het verhaal? Regisseur Luke Scott blijkt zijn budget heel slim in te hebben gezet en heeft van Morgen een film gemaakt die duidelijk tussen B en A zweeft. Hoe dan ook, een film die ik niet snel zal vergeten.

80

*