Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Money Monster (DVD)
Money Monster Packshot DVD

Review: Money Monster (DVD)

>Je bent met een liveuitzending bezig. Ineens staat hij er. Een onverwachte gast. Gewapend. Hij vertrekt niet voor zijn boodschap live is uitgezonden. Het klinkt als het verhaal van de NOS afgelopen jaar. Regisseur en actrice Jodie Foster schept het Amerikaanse beeld op deze gebeurtenis in een film die aangrijpt.

We ontmoeten Lee Gates (George Clooney), presentator van het programma Money Monster. Money Monster brengt het financiële nieuws op een manier die ook voor de gewone kijken te begrijpen is. Sterker nog, Lee weet het brengen van nieuws tot entertainment te verheffen. Compleet met rare video’s, danseressen en raps.

En opeens staat hij daar. Koerier Kyle Buddel (Jack O Connell) lijkt per ongeluk de set van Money Monster op te lopen. In zijn hand twee pakketjes. Hij zet ze neer en grijpt naar zijn wapen. Hij plaatst Lee onder schot en vraagt één van de dozen uit te pakken. In de doos zit een bomvest. Lee moet deze aantrekken. Vanaf dat moment bedreigen de explosieve niet alleen Lee, maar de gehele crew in de studio. Zodra de zender op zwart gaat, gaan ze af.

Het is duidelijk dat de werkwijze van Kyle wat beter doordacht is dan die van de NOS bedreiger. Die had behalve geen wapen, geen goed doordacht plan. Hoewel het nog maar de vraag is of het plan van Kyle wel goed doordacht is. Het is in ieder geval duidelijk dat de plannen van Kyle niet helemaal lopen zoals hij zelf voor ogen had. Zeker niet wanneer Lee begint in te zien waarom Kyle daar staat. Op dat moment slaat de sfeer in de studio compleet om en laat Lee zich van een heel andere kant zien.

Het verhaal van Money Monster gaat niet heel diep en dat maakt het lastig om niet al teveel weg te geven wanneer ik over deze film schrijf. De manier waarop het verhaal in beeld is gebracht, vormt de fundering voor het succes van het verhaal van Money Monster. De film probeert in kaart te brengen dat de verschillen tussen de gewone mens en de bankier nog steeds enorm zijn en dat de persoonlijke gevolgen voor slechte adviezen enorm kunnen zijn.

Sony heeft de DVD van Money Monster volgepropt met extra’s. Het meest interessante is de analyse van de ontknoping van de film. Hoe zit die in elkaar en waarom is er voor dit indrukwekkende einde gekozen. Ook opvallend is de videoclip van What Makes The World Go ‘Round.

Persoonlijke noot

De grens tussen entertainment en journalistiek vervaagt. Vroeger schreef je als journalist wat belangrijk was om naar buiten te brengen. Tegenwoordig schrijf je wat bezoekers, dus geld oplevert. Simpelweg omdat ook de journalist naar de supermarkt moet en de inkomsten op advertenties nihil zijn. Money Monster laat het gevaar van dit selectiebeleid zien, zeker op het moment dat de onafhankelijkheid in het geding komt. Zo is de markt gevormd, mede door het internet. Door banner killers en simpelweg de onwil om af en toe op een advertentie te klikken. Binnen onze publicatie keren we geen salarissen uit. We zijn allemaal hobbyisten juist om deze reden. We willen schrijven over wat wij interessant vinden en dat is belangrijker dan geld verdienen.

Money Monster is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

Je bent met een liveuitzending bezig. Ineens staat hij er. Een onverwachte gast. Gewapend. Hij vertrekt niet voor zijn boodschap live is uitgezonden. Het klinkt als het verhaal van de NOS afgelopen jaar. Regisseur en actrice Jodie Foster schept het Amerikaanse beeld op deze gebeurtenis in een film die aangrijpt. We ontmoeten Lee Gates (George Clooney), presentator van het programma Money Monster. Money Monster brengt het financiële nieuws op een manier die ook voor de gewone kijken te begrijpen is. Sterker nog, Lee weet het brengen van nieuws tot entertainment te verheffen. Compleet met rare video's, danseressen en raps. En…

Opsomming: Money Monster knalt je meteen middenin een ontvoering die live op TV wordt uitgezonden. Waar het verhaal simpelweg lijkt te draaien om een ontevreden investeerder, blijkt er al snel een onderliggend verhaal te zijn met veel meer diepgang. Je ziet hoe een groep entertainers in één klap beseft dat ze eigenlijk journalistiek moeten bedrijven en wat de gevolgen zijn wanneer eerlijkheid de boventoon voert.

83

*