Home / PC & Consoles / Playstation 4 / Review: Mass Effect Andromeda

Review: Mass Effect Andromeda

>Op social media wordt deze game vaak bestempeld als te buggy en niet af. Nu ik deze game enkele weken heb mogen spelen spring ik graag op de bres voor Mass Effect! Waarom? Dat lees je hier.

Mass Effect Andromeda, een nieuwe start in het universum van Mass Effect. Geen John Sheppard meer, maar de tweeling Ryder. Althans één ervan speel je. Je kunt kiezen tussen Sara en Scott. Al kun je natuurlijk wel hun voornaam veranderen, de looks en hun achtergrond. Als je dit niet doet dan zullen sommige personages je ook bij je originele voornaam noemen.

Dan begint het avontuur. Je wordt wakker op de Ark Hyperion. Dit is onderdeel van een organisatie genaamd The Initiative. Deze organisatie wil Andromeda koloniseren. Probleem echter is dat het 600 jaar ver weg ligt van onze Melkweg. En dan heb ik het over mensenjaren. Dus iedereen die deelneemt aan The Initiative wordt 600 jaar in cryo bewaard. Er zijn meerdere arks onderweg naar Andromeda, de Turians, Salarians, Asari, en een ark met een mix van de kleinere rassen. De Hyperion is de eerste die zijn doel bereikt. Namelijk het bereiken van de zogenaamde Golden Worlds. Werelden die vóór de reis zijn bestempeld als gunstige planeten om te koloniseren.

Echter lijkt die planeet alles behalve bewoonbaar. Jij bent onderdeel van het team dat de verkenning doet, de Pathfinder gaat uiteraard ook mee. De Pathfinder is de leider van de Ark, deze is gespecialiseerd in het vinden en beoordelen van planeten. Dit is in dit geval je vader. De misse verloopt alles behalve soepel door de kennismaking met de Kett. Een vijandig ras dat ergens in die 600 jaar zich ook heeft gesetteld in Andromeda. Je vader overlijd wanneer hij een Vault aan de praat krijgt. Eenmaal geactiveerd zorgt de Vault op die planeet ervoor dat het beter bewoonbaar is, een soort klimaarverbeteraar dus. Die technologie is echter eeuwen oud en de originele makers zijn spoorloos. Ze worden aangeduid als The Builders. Wat nog wel achterblijft zijn de verdedigingsrobots genaamd Remnants. Je vader overlijdt in de Vault en dat maakt jou de nieuwe Pathfinder.

Dan op naar de Nexus, een soort Citadel die als eerste heen is gestuurd naar Andromeda om alle Arks te ontvangen. De situatie daar was alles behalve soepel, opstanden en een krapte aan alles maakte de Nexus een slechte plek om te zijn, aangezien de komst van de Arks uitbleef en daarmee recources. Aan jou de taak om van de Nexus alsnog een nieuwe hoofdstad te maken, leefbare planeten te vinden en deze te verbeteren d.m.v. het activeren van Vaults en kolonies te stichten om nog een kans op overleven te hebben. De andere Arks zijn nog spoorloos en om dingen nog erger te maken zijn er door heel Andromeda heen rare wolken gesignaleerd genaamd Scourge. Hierdoor wordt vliegen en planeten bewonen nog lastiger dan het al is.

Door het verhaal heen maak je kennis met een ander nieuw soort ras genaamd de Angarra. Een ras dat lijkt op moerasachtige wezens. Ze zijn erg achterdochtig aangezien ze door de Kett benaderd werden als vrienden maar uiteindelijk vijandig werden. Waarom? Dat ga ik niet spoilen, daar moet je echt zelf achter zien te komen. Evenals wat al die Vaults met elkaar te maken hebben en wat de Builders ermee voor ogen hadden. 😉

Je maakt keuzes in de game die op zich wel te merken zijn, maar linksom of rechtsom komt het einde op hetzelfde neer. Met een kleine kanttekening dan. Ik heb echt het gevoel dat deze game een beginstuk is van een avontuur dat zich nog zeker moet gaan ontvouwen. Of dat nu is middels DLC of alsnog een trilogie. Het verhaal kan echt niet tippen aan de vorige delen, maar ik geef het zeker goede kans dat dit pas het begin is en het echte werk en je keuzes erin nog moet beginnen!

Het speelt meteen zoals we gewend zijn. Lopen, rennen, veel praten, keuzes maken etc. Wat wel nieuws is in de game, je jumppack. Dit geeft je tijdens missies veel meer mogelijkheid om te manoeuvreren. Je kunt beter verkennen maar ook beter flanken etc. Je kunt in de lucht hoveren voor een paar seconden om vijanden achter dekking te kunnen raken. De combat is ook net even wat dieper. Dit komt door SAM. Dit is een AI ontworpen door je vader die je helpt tijdens de game. Hij kan ook bepaalde abilities sterker maken. Denk dan aan je tech abilities, of je soldier capabilities etc. Je kunt on the fly van modus veranderen om wat veelzijdiger te zijn.

Het scannen van stelsels gaat ook een stuk sneller gelukkig. Je kiest een planeet uit en drukt kort je scannerknop in, dan weet je meteen of er iets is op die planeet of niet. Je kunt dus binnen een paar minuten een heel stelsel gehad hebben. Best handig, want zeker in Mass Effect I, was dit een crime om stelsel voor stelsel helemaal te ontdekken.

Als Pathfinder ben je veel bezig met dingen ontdekken. Dat kan niet zonder een goede scanner. Met een druk op de knop zie je meteen of een object het scannen waard is of niet. Dit kan je aanwijzingen geven voor je missie of zelfs onderzoekspunten die je kunt uitgeven in je lab. Deze punten kunnen in diverse categorieën vallen, Milky Way, Ket en Angarra. Ieder heeft zo zijn eigen wapens en armor die je kunt ontwikkelen en gebruiken. Daar komt nog is bij dat je die wapens ook nog eens kan voorzien van extra mods/abilities. Nog meer dus dan je standaard wapens. Het loont dus zeker om op pad te gaan en je scanner bij de hand te houden.

Dan je schip, dit is de Tempest. Een afgeleide van je vorige twee schepen. Ook de layout is min of meer hetzelfde. Hieronder een verkenningsrondje waar je ook al enkele leden tegenkomt.

Wat mij wel tegenviel is dat er in de originele trilogie een tiental rassen te zien waren. In Andromeda echter maar 2, 3 als je de Remnant ook meetelt. Ik had wel wat meer verwacht. Ook lastig is dat je veel mensen niet kunt aanspreken van achteren, zeker lastig als ze met hun gezicht tegen de muur staan. Ook moet je veel deuren zelf openmaken en dit duurt soms best lang. Ik zie het nut er niet van in, Bioware had beter automatische deuren kunnen installeren, scheelt een hoop tijd met openmaken. En ja, er zijn nog best wat bugs weg te werken, maar dat heb ik in elke grote game tot nu toe gezien. Het is niet meer of minder dan bij andere games. Ik snap dan ook echt totaal het bashen op Andromeda niet op social media. Grote onzin vind ik het. Er zijn inmiddels al flink wat bugs weggewerkt, al had ik het niet erg gevonden om nog een maand of twee later de game uit te zien komen om echt een goede indruk te maken. Dan was de negatieve hype van de bugs voorkomen geweest. Maar dat doet zeker niet veel afbreuk aan de game zelf!

Kolonies stichten

Als Pathfinder is het jouw taak om leefbare planeten te vinden. En dat zul je zeker doen. Al is daar zeker wat hulp bij nodig. Kom je op een planeet dan is de viability vrijwel altijd rond de 0. Pas bij 40% kan er een kolonie gesticht worden. Je kunt de viability omhoog krikken door de Vault werkende te krijgen, vijandelijke basissen over te nemen, missies te doen etc. Elke planeet heeft zijn eigen moeilijkheidsfactor. Zo is een planeet echt te heet om lang buiten te blijven staan of de ander te koud. Je moet dus vaak de schaduw en warmte opzoeken om je armor de kans te geven op adem te komen. Echt leuk gedaan! Om wat vriendelijker in deze harde omgevingen te kunnen navigeren heb je een voertuig (Nomad) tot je beschikking die ook nog eens twee standen kent. De all weel drive, voor steile hellingen, en de speed modus om op vlaktes te kunnen scheuren. Maar ook de Nomad kent zijn limiet, dus rij regelmatig langs fast travelpoints. Want die creëren hun eigen veilige klimaat om even bij te tanken, en dragen daarmee ook bij aan de viability van de planeet.

Hoe hoger de viability hoe meer crypods de Nexus kan openen. Er liggen er immers nog duizenden te slapen omdat er simpelweg de ruimte, energie en voedsel niet is om iedereen wakker te maken, laat staan aan het werk te zetten. Hoe beter de planeten er dus voor staan hoe meer mensen de Nexus wakker kan maken. Deze mensen kun je inzetten in drie verschillende takken, Militairy, Science en Commerce. Dit moet je meer zien als kleine bonussen tijdens het spelen. Meer ruimte in je inventory, betere verkoopprijzen, meer onderzoekpunten etc. Je kunt bij sommige kolonies ook bepalen wat voor kolonie het wordt. Dit heeft ook weer een kleine impact in het verhaal.

APEX

Dit zijn eliteteams die je kunt inzetten om missies voor je te doen. Ze kunnen xp verdienen en level up gaan om beter met moeilijkere missies om te kunnen gaan. Het is best simpel, je stuurt ze weg op een missie met een redelijke slagingskans, ze komen terug en nemen een beloning mee en xp voor henzelf. Ook wat punten om later nog meer APEX teams te kunnen recruiten. Je kunt ook zelf meedoen, dan kom je in de multiplayer terecht. Haal je het, dan verdien je ook xp. Dit staat los van je singleplayer, behalve dan de beloning die je krijgt. Best leuk en lijkt erg op de multiplayer van Mass Effect 3.

Graphics en geluid

Prachtig, mooie omgevingen. Van ijswerelden, tot woestijnen en vergeet de jungle niet. Zo zijn er een 6tal werelden die allen iets unieks hebben. En allemaal prachtig weergegeven. Goed de wind door de bladeren, het stof etc. Ook de ijzige winden zijn goed in beeld gebracht. Binnenin de Vaults komt het immense echt goed over. Overall dus echt om door een ringetje te halen. Wat wel een klein beetje jammer is, dat zijn de gezichtsuitdrukkingen soms. Deze kloppen dan echt niet of iemand lijkt compleet van de wereld.

Qua geluid ook meer dan prima. De shuttles die over je heen vliegen, de mensen die in de achtergrond praten, het geluid van water, metalen omgevingen etc. Alles klinkt goed en op zijn plek. Zeker met een goede headset of een surround set! Voor meer informatie check de site van Mass Effect Andromeda.

Op social media wordt deze game vaak bestempeld als te buggy en niet af. Nu ik deze game enkele weken heb mogen spelen spring ik graag op de bres voor Mass Effect! Waarom? Dat lees je hier. Het verhaal Mass Effect Andromeda, een nieuwe start in het universum van Mass Effect. Geen John Sheppard meer, maar de tweeling Ryder. Althans één ervan speel je. Je kunt kiezen tussen Sara en Scott. Al kun je natuurlijk wel hun voornaam veranderen, de looks en hun achtergrond. Als je dit niet doet dan zullen sommige personages je ook bij je originele voornaam noemen.…

verhaal - 70%
gameplay - 90%
graphics - 80%
geluid - 80%

80%

Opsomming: Al met al een prima eerste game. Wellicht pikt het verhaal nog wat spanning en originaliteit op wanneer er een nieuwe game of DLC komt. Voor nu een voldoende. Gameplay is meer dan prima, wat leuke extra's hier en daar. En natuurlijk ook wat bugs die met elke patch minder worden. Ik heb zeker genoten van deze game en zal het zeker nog een keer spelen om de andere keuzes te maken!

80

*