Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: De GVR (Blu-Ray)

Review: De GVR (Blu-Ray)

>De GVR. De Grote Vriendelijke Reus. Of The BFG zoals hij in het Engels heet. The Big Friendly Giant. Het boek verscheen in 1982 waarna het in 1989 als animatiefilm verscheen. In 2005 was er nog een musical en dit jaar ging de grote Steven Spielberg met het verhaal van Roald Dahl aan de haal. Afgelopen week keek ik één van de meest inspirerende verhalen uit mijn jeugd.

Er is een andere wereld. Een andere wereld die kinderen eigenlijk niet goed kennen. De wereld van de reuzen. Mensen, maar dan een tikkeltje langer. En gemener. Veel gemener. Nouja, niet allemaal. Wanneer weesmeisje Ruby ’s nachts wordt ontvoerd, ontmoet ze net die ene reus die wel een goed hart heeft. Die zich zorgen maakt om de mensenkinderen. Samen dompelen ze zich in een enorm avontuur om kinderen wereldwijd te redden. Ach, eigenlijk kent iedereen het verhaal toch wel, maar wat is het mooi in elkaar gezet.

Een belangrijk deel van het succes van de film komt uit het samenspel tussen Sophie (Ruby Barnhill) en de GVR (Mark Rylance – Bridge of Spies, Blitz). Om een film als de GVR te laten overtuigen is het samenspel tussen deze twee karakters enorm belangrijk. Daarbij komt dat Sophie als kind, de GVR eigenlijk niet ziet tijdens de opnamen. Er moet dus een zekere chemie zijn en dat moet qua casting erg moeilijk zijn geweest. Toch lijkt het te zijn gelukt. De twee overtuigen keer op keer.

De rest van de cast bestaat eveneens uit minder grote acteurs en dat is lekker voor mij als oudere kijker. Geen gezichten waar ik expliciete rollen aan hang en daardoor iedere keer weer een nieuwe ontmoeting.

Ook de animatie is belangrijk in een film als deze. Het verfilmen van boeken en strips is niet vreemd voor Spielberg. Ook hier weet hij magisch mooie plaatjes neer te zetten. De wereld van de echte acteurs en de animatie vloeien heerlijk in elkaar over. De scheidingslijnen van echt en nep zijn nauwelijks uit elkaar te houden in de prachtige, kleurrijke wereld van de GVR.

De verhaallijn verdient wel een puntje van lof en kritiek. Laten we met het positieve beginnen. Het verhaal van de GVR is veel luchtiger dan het boek en de eerste animatiefilm. Het is geen film waar kleine kinderen snel nachtmerries van zullen krijgen. Spielberg heeft het dus echt een kinderfilm gemaakt. Daar staat tegenover dat de eerste helft een beetje saai kan zijn. Deze eerste helft bestaat echt vooral uit de opbouw van de relatie tussen Sophie en haar reusachtige vriend. Pas in de tweede helft worden andere reuzen geïntroduceerd en wordt het verhaal ook echt een beetje spannend.

Een kinderfilm verdient natuurlijk de nodige extra’s. Zo ook de GVR. eOne heeft de film voorzien van extra’s waarin je ziet hoe ze de GVR hebben vormgegeven, maar kinderen kunnen ook een beetje spelen met hoe de GVR aan zijn bijzondere woordenschat is gekomen. Het is geen stortvloed aan extra’s. maar genoeg om de film een tikkeltje leuker te maken.

De GVR is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

De GVR. De Grote Vriendelijke Reus. Of The BFG zoals hij in het Engels heet. The Big Friendly Giant. Het boek verscheen in 1982 waarna het in 1989 als animatiefilm verscheen. In 2005 was er nog een musical en dit jaar ging de grote Steven Spielberg met het verhaal van Roald Dahl aan de haal. Afgelopen week keek ik één van de meest inspirerende verhalen uit mijn jeugd. Er is een andere wereld. Een andere wereld die kinderen eigenlijk niet goed kennen. De wereld van de reuzen. Mensen, maar dan een tikkeltje langer. En gemener. Veel gemener. Nouja, niet allemaal.…

Animatie

Opsomming: Roald Dahl zette met de GVR een magisch en spannend boek neer. Spielberg geeft hier gevolg aan in een werkelijk prachtige film. Ondanks dat het verhaal wat makjes start is de GVR werkelijk een prachtige kinderfilm om in huis te hebben deze kerstvakantie.

90

*