Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Fear the Walking Dead Seizoen 2 (Blu-Ray)

Review: Fear the Walking Dead Seizoen 2 (Blu-Ray)

>Het tweede seizoen van dé spin-off van dé zombieserie van de afgelopen jaren ligt in de winkel. Ik heb het over Fear The Walking Dead. Een nieuwe serie karakters die in het universum van The Walking Dead proberen te overleven.

In seizoen één maakten we kennis met de nieuwe groep. Tenminste, we zagen hoe de groep ontstond. En n iet alleen de groep. We zagen ook hoe de zombie Apocalyps is ontstaan. Hoe de eerste gevallen van de uitbraak bekend werden en het schijnbaar normale leven op zijn kop werd gezet. Heel wat anders dan The Walking Dead waar we meteen in een desolaat gebied werden gegooid met een groep die grotendeels al compleet was. En dikke vriendjes.

Aan het einde van seizoen één lijkt de groep gevormd, maar zijn de spanningen tussen de karakters ook al zichtbaar. In het geloof dat er nog voldoende plekken op de wereld zijn waar het geen zooitje is, speelt geld gewoon nog een rol. Of lijkt dit in ieder geval gewoon nog een rol te spelen.

In dit tweede seizoen blijven de schrijvers ook nog een beetje spelen met hoe de uitbraak is ontstaan. Zo krijgen we onder anderen een huwelijk te zien dat op een enorme slachtpartij uitloopt. Daarnaast botsen de vaste karakters veel teveel met elkaar en zien we al snel hoe de groep compleet uit elkaar valt. En dat splitsen levert natuurlijk weer de nodige problemen op. Zeker wanneer de groep in het zuiden de grens oversteekt en in Latijns-Amerika terechtkomt. waar ze de taal eigenlijk niet machtig zijn en men heel anders tegen de dood aankijkt.

Opvallend sterk in dit tweede seizoen is de rol van Nick Clark (Frank Dillane). Als ex-verslaafde heeft hij de nodige aanpassingsproblemen. Hij ontdekt dat als je onder het bloed zit, de zombies je als één van hen zien en begeeft zich al snel onder deze nieuwe vrienden. Een kunstje dat niet onopgemerkt blijft. Hij speelt letterlijk met de dood en lijkt zich er zeer comfortabel bij te voelen.

Lastiger blijft de casting van Chris Manawa (Lorenzo James Henrie). Ook hij is inmiddels flink aan het puberen en voelt zich steeds meer een buitenbeentje in het nieuwe gezin van zijn vader. Ook hij verzet zich en zet zich aan tot daden die niet geliefd zijn door de rest van de familie. Qua kop en haardracht lijkt hij sterk op het karakter van Nick Clark waardoor ik merk dat ik ze ook hier tijdens de eerste afleveringen weer regelmatig door elkaar haalde. Later in het seizoen begeven ze zich echt in verschillende omgevingen en is het verschil wel een stuk duidelijker.

En ja, daarmee verraadt is het al een beetje. De spanningen in de groep leiden tot een enorme splitsing, maar ook nieuwe vriendschappen.

Hoewel de cover voorspelt dat we veel tijd op zee gaan doorbrengen, valt dit in de praktijk wel mee. De groep komt na de eerste disc alweer aan land. Ze bezoeken veel locaties die nieuwe uitdagingen met zich meebrengen. Toch zien we wel meer progressie in het gedrag van mensen. In de originele serie duurde het drie seizoenen voor ze ontdekten dat ze tussen zombies konden lopen, al gebruiken ze daar zombies zonder tong voor. Pas in seizoen vijf zagen we de eerste echte kolonies, maar die komen we hier in dit seizoen al tegen. De wereld lijkt zich dus veel sneller te ontwikkelen dan in de originele serie. Mijn gevoel zegt dan ook dat de twee qua tijdlijn snel zullen samensmelten.

Fear the Walking Dead seizoen 2 wordt keurig verpakt door eOne. De serie staat op 4 Blu-Rays in Full HD met DTS HD audio. Je krijgt 15 afleveringen van ongeveer 40 minuten. Daarnaast zijn er wat extra’s zoals commentaren, maar ook een making of en de Web Series: Flight 462. Voor de fans valt er dus genoeg te beleven op deze vier schijfjes.

Fear the Walking Dead is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

Het tweede seizoen van dé spin-off van dé zombieserie van de afgelopen jaren ligt in de winkel. Ik heb het over Fear The Walking Dead. Een nieuwe serie karakters die in het universum van The Walking Dead proberen te overleven. In seizoen één maakten we kennis met de nieuwe groep. Tenminste, we zagen hoe de groep ontstond. En n iet alleen de groep. We zagen ook hoe de zombie Apocalyps is ontstaan. Hoe de eerste gevallen van de uitbraak bekend werden en het schijnbaar normale leven op zijn kop werd gezet. Heel wat anders dan The Walking Dead waar we…

Opsomming: Het blijft een boeiend verschijnsel om te zien hoe het gedrag van mensen wordt beïnvloed terwijl de zombies overal opduiken. Dat de twee groepen ver van elkaar gescheiden zich ontwikkelen geeft de schrijvers ook echt de mogelijkheid om andere ontwikkelingen in de nieuwe wereld te laten zien. Ze doen ook hard hun best om de werelden gescheiden te houden. Zo kom je de term 'Walkers' hier niet tegen. Daarnaast is deze spin-off voor mijn gevoel emotioneel net wat minder zwaar dan de originele serie.

83

*