Home / TV & Films / Blu-Ray & DVD / Review: Eye in the Sky (Blu-Ray)

Review: Eye in the Sky (Blu-Ray)

>We weten het allemaal. Sinds de start van de Arabische lente vormt YouTube een bedreiging voor regeringen. Bij iedere actie moet worden afgewogen hoe deze de publieke opinie kan beïnvloeden wanneer iemand een video maakt. En dit is precies waar het bij Eye in de Sky over gaat. Één klein meisje met haar brood staat tussen vriend en vijand.

Eye in the Sky laat zien waar de oorlog tegen het terrorisme is beland. In plaats van huiszoekingen worden de modernste spionagesnufjes ingezet om terroristen te vinden en uit te schakelen. Enkele mensen op de grond leveren alle informatie om met behulp van drones schoon schip te maken. Naarmate de juiste personen in beeld komen, wordt het doelwit belangrijker.

Precies dit is er aan de hand wanneer een aantal beruchte aanslagplegers zich verzamelt in de hoorn van Afrika. Onder leiding van Katherine Powell (Helen Mirren – RED, National Treasue: Book of Secrets) moet dronepiloot Steve Watts (Aaron Paul – Need for Speed, Breaking Bad) de trekker overhalen en een raket op de terroristen afvuren. Voor het zover is begint er al een enorm politiek getouwtrek waarbij Eye in the Sky een blik werpt op hoe de politiek tegen dit soort missies aankijkt en hoe men belangrijke beslissingen zoveel mogelijk afschuift. Wanneer vlak naast het doelwit een klein meisje gaat staan om brood te verkopen, lopen de spanningen tussen het leger en de politiek nog veel verder op.

Met Helen Mirren en Aaron Paul hebben we slechts de eerste grote namen van deze film te pakken. Zo heeft Barkhad Abdi (Captain Philips, Grimsby) echt een iconische rol in de film waarbij hij echt de hete kolen uit het vuur moet vissen. Dit terwijl hij ook zijn best doet om kinderen te beschermen. Het is waarschijnlijk ook de laatste keer dat we Alan Rickman tegenkomen. Deze acteur kennen we natuurlijk als Snape uit de Harry Potter films. Rickman overleed aan het begin van dit jaar, maar zet als Luitenant generaal Frank Benson nog even een stevige rol neer.

De Blu-Ray van Eye in the Sky bevat geen extra’s. Dit is jammer. Het zou mooi zijn geweest als er een stukje op stond over de inspiratie achter het verhaal. Hoe realistisch is het wat we hier zien. Van de andere kant is de film productietechnisch niet heel bijzonder. Ik heb zelf dan ook geen behoefte aan een ‘making of’ of iets dergelijks.

Eye in the Sky is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

We weten het allemaal. Sinds de start van de Arabische lente vormt YouTube een bedreiging voor regeringen. Bij iedere actie moet worden afgewogen hoe deze de publieke opinie kan beïnvloeden wanneer iemand een video maakt. En dit is precies waar het bij Eye in de Sky over gaat. Één klein meisje met haar brood staat tussen vriend en vijand. Eye in the Sky laat zien waar de oorlog tegen het terrorisme is beland. In plaats van huiszoekingen worden de modernste spionagesnufjes ingezet om terroristen te vinden en uit te schakelen. Enkele mensen op de grond leveren alle informatie om met…

Opsomming: Conclusie Eye in the Sky vermengt de oorlog tegen het terrorisme met een politiek drama. Nooit eerder leek het zo moeilijk in een film om een raket af te vuren. Nooit eerder was dit zo spannend. Eye in the Sky is verfrissend in zowel het genre van de oorlogsfilms als de politieke drama's.

95

*