Home / PC & Console Reviews / Review: Dragon Quest Builders (PS4)

Review: Dragon Quest Builders (PS4)

Dragon Quest Builders is de speelse combinatie van de JRPG Dragon Quest en het populaire Minecraft. Verbind BigBen Interactive hier twee groepen gamers, waar iedere fan waar voor zijn geld krijgt of is het van beiden te weinig? Wij speelden het en komen voor de dag met een Dragon Quest Builders review!

Nog geen week heb ik de review van Dragon Quest VII voor de 3DS online. Dit was een mooie remake van de Playstation 1 versie, die het bij de fans enorm goed deed. Hoe reageren ze nu als Dragon Quest Builders voor het eerst spelen? En hoe zit dat met de Minecrafters? Zitten zij te wachten of bits of both worlds? Ik ging, na het spotten van wat online gameplay, met een lage verwachting het spel in.

Als eerst kreeg ik de mogelijk om mijn karakter helemaal eigen te maken… Oh, nee! Ik mocht zijn kleur haar, ogen en nog niets aanpassen… Daar begaat in mijn ogen de ontwikkelaar een misstap. Het personaliseren van een karakter is juist superleuk! Het maakt je game meer origineel en geeft alvast een band met je eigen karakter. Wanneer je de optie wel geeft, maar de keuzes zijn beperkt dan voelt het meer als een verloren zaak.

dragon_quest_builders_ps4_review_nederlands_gadgetgear_entert_door_jcmuts_1

Terwijl mijn karakter in een grot ontwaakte begon mijn tutorial en een stukje storyline. Normaliter vind ik al de dat de verhalen in Dragon Quest een stuk minder diepgeworteld zijn dan andere JRPG games en dat is in Builders helemaal geminimaliseerd. In de wereld Alefgard heeft een boze magiër genaamd Dragon Lord in het begin der tijden de magie van het bouwen gebanned. Jij, speler, bent een legendarische bouwer die is uitverkoren door de Goden om ‘de kunst van creatie’ terug te brengen en de Dragon Lord te verslaan.

dragon_quest_builders_ps4_review_nederlands_gadgetgear_entert_door_jcmuts_4

In dit verhaal begin je dus in een grot. Hier wordt je door een stem van de alwetende verteller toegesproken om een paar eenvoudige opdrachten uit te voeren. Je maakt hier al een beetje kennis met de controles en de opties binnen de gameplay. Wanneer je de opdracht krijgt om te ontsnappen uit de grot begint de game in je eerste map. In dit landschap vind je vooral ongerepte natuur waar jij door ingrediënten te verzamelen, zoals stokken, grond, steen, bloemen, planten, etc dingen kunt maken en uiteindelijk steenkool, koper en ijzer dat de bouw mogelijk maakt van meer geavanceerde wapens, armor, tools en artefacten voor je stedelingen. Je kunt iedere keer je game opslaan bij de vlag die iedere nederzetting prijkt en je quests haal je bij de NPC’s in je dorpje. Vijanden zijn er wel, maar in hele matige zin. Je kunt ze allemaal gemakkelijk verslaan en ze worden meer gebruikt als ingredient voor een creatie dan dat je er bijvoorbeeld XP voor krijgt en leveled. Als je verder in het spel komt (minstens drie uur spelen) dan worden je bouwwerken meer kastelen en écht mooie creaties. Ook worden je vijanden wat sterker en komt je armor van pas. Maar wees gerust ook dan is het niveau nog zeer laagdrempelig en heb je al genoeg ervaring opgedaan om ze aan te kunnen.

dqbuilders01

De hele game, gameplay en story voelt een beetje aan alsof het bedoeld is voor de jongste kids of om oudere volwassenen te laten kennismaken met twee gecombineerde genres. Het voelt zo nu en dan kinderlijk aan en je kunt de gehele storyline skippen zonder iets van de gameplay te missen. Hier ergerde (zoals je leest) ik mij wel aan. Tot dat, tot dat ik het simpelweg bouwen zonder poespas wel leuk begon te vinden. Je krijgt een simpele quest, kijkt hoe je de opdracht moet vervullen, je doet dit en je rent hop, naar de volgende quest.

dragon_quest_builders_ps4_review_nederlands_gadgetgear_entert_door_sqaure_enix

Waar Minecraft mij nooit heeft kunnen triggeren door de grafisch arme pixelart en Dragon Quest voor mij iets onder deed als bijvoorbeeld Final Fantasy was deze combinatie een verrassend, leuke game. De cartoony graphics van Builders zijn erg goed en hier draait het helemaal niet om een kilometers diepe verhaallijn. Dragon Quest Builders is in mijn ogen wat Minecraft had moeten zijn: een grafische mooie builder game met een hapklare storyline in lichte brokken.

dragon_quest_builders_ps4_review_nederlands_gadgetgear_entert_door_jcmuts_2

Voor iedereen die Minecraft een grafische doorn in het oog vond en ook geen geduld had voor de lange lappen tekst in de JRPG games is Dragon Quest Builders een zeer mooie en vermakelijke bouw game. De game is gemakkelijk, duidelijk, maar erg leuk om te doen.  De game toont een wereld van verschil wanneer je een paar uur verder in het spel bent. Je gebouwen worden ingewikkelder en je vijanden worden steeds leuker om in elkaar te meppen. De spelbeleving van DQB is een echte solo game, zonder enige vorm van multiplayer, maarrr hier mis je ook niets van. Of de game een grote hit wordt, dat weet ik niet. Wel kan ik iedereen die een builder game kan waarderen, Dragon Quest Builders aanraden. Dat lijkt een inkoppertje, maar het easy going bouwen, zonder complexiteit in een prachtige wereld maakt Dragon Quest tot een zeer geslaagde builder. Af en toe de saaie blobs tot puin slaan, een meesterwerkje bouwen en snel weer door naar de volgende quest: Dragon Quest Builders zal iedereen wel op zijn of haar manier kunnen bekoren.

• Al het leuks van Minecraft in een mooi jasje
  • Zeer toegankelijk
  • Zeer vermakelijk

• Voelt soms wat kinderlijk aan
  • Character creation is een lachertje
  • Verhaallijn is flinter, flinterdun

Dragon Quest Builders is de speelse combinatie van de JRPG Dragon Quest en het populaire Minecraft. Verbind BigBen Interactive hier twee groepen gamers, waar iedere fan waar voor zijn geld krijgt of is het van beiden te weinig? Wij speelden het en komen voor de dag met een Dragon Quest Builders review! Nog geen week heb ik de review van Dragon Quest VII voor de 3DS online. Dit was een mooie remake van de Playstation 1 versie, die het bij de fans enorm goed deed. Hoe reageren ze nu als Dragon Quest Builders voor het eerst spelen? En hoe zit…

Opsomming: Van kleistenen smijten tot kastelen ontwerpen in je eigen gemaakte wapenuitrusting. Dragon Quest Builders is leuk, toegankelijk en grafisch een verademing in vergelijking met zijn 'concurrent.'

80

*