Home / PC & Consoles / PC / Review: Battlefield 1, een oorlog(game) om niet snel te vergeten

Review: Battlefield 1, een oorlog(game) om niet snel te vergeten

>EA, Dice en Uprise hebben een zeer sterke game uitgebracht. Zowel de gameplay, de sfeer, als de informatieve kant van de game komen erg goed uit de verf! De beste Battlefield tot nu toe? Je leest het hier.

Shooters, ze zijn er in vele soorten en maten. Veelgebruikte onderwerpen zijn altijd de Tweede Wereldoorlog, hedendaagse, en ook steeds meer toekomstige oorlogsvoering. Maar, hoeveel games ken jij eigenlijk die gaan over WO I? Ik denk dat je niet verder komt dan 2. De oorlog waar mensenlevens niet meer zijn dan vleeszakken, en nieuwe wapens het opnemen tegen sterk verouderde tactieken. Waar men jaren leeft in modder, regen, loopgraven, gas, dekens van artillerievuur, als je het überhaupt al zo lang uithield. Nee, WO I was allesbehalve een pretje. Ze noemen die generatie niet voor niets “The lost generation”.

Dus! De toon is gezet. De sfeer al een beetje beschreven, en daar haakt Battlefield 1 echt goed op in. Je begint met een soort tutorial, waarbij je al diverse wapens, situaties en voertuigen tegenkomt. Hieronder de video ervan.

Menu

Het lijkt erg veel op Star Wars. Mooie tiles, met heldere teksten, je kunt bladeren door de verschillende koppen zoals multiplayer, campaign, soldier enz. Je kunt ook overgaan naar de andere Battlefield zoals Batlefield 4 en Hardline. Al staat HArdline bij mij op, komt binnenkort. Een bug misschien of ze hebben het nooit geïntegreerd. Dat weet ik niet.

Battlefield™ 1_20161023190720

Battlefield™ 1_20161023190714

Campaign

Daarna kom je dus uit bij de campaign overview. Je ziet een vijftal War story’s, dit zijn verhalen van gewone soldaten overal in WO I. Verhaal 1 speel je als tankbestuurder. Erg vet om te doen, je moet ook buiten de tank vechten, en hem repareren, en dit geeft je veel vrijheid hoe jij het wilt aanpakken. Alleen is de A.I in dit verhaal nog wel eens krom te noemen, wie blijft er nu in het open veld stilstaan als er een tank voor hem staat? Op deze kleine kanttekening na heb ik erg genoten van dit verhaal.

Het volgende verhaal gaat over een eigenwijze Britse piloot. In dit verhaal met 3 missies leer je je toestel kennen, heb  je vele luchtgevechten, val je gronddoelen aan en escorteer je bommenwerpers naar een fort van de Duitsers en meer. Zo leer je ook de beginselen van vliegen wat ik erg prettig vond. Vliegen in de voorgaande delen was aan mij niet zo besteed zeg maar.

Dan op naar een Italiaanse shocktrooper, dit land hoorde toen bij de “good guys”.  Volledig bepantserd in het eerste deel van het verhaal zaai je dood en verderf, en dat allemaal om op zoek te gaan naar je maat die voor in de frontlinies is. De man die je speelt is echt door hel en terug gegaan om zijn maat te vinden. Mooi gedaan.

Dan speel je een geharde Aussie veteraan die meedoet aan de landing in Gallipoli. Een schiereiland van het Ottomaanse Rijk. En als laatst zit je in de woestijn als een Britse officier die leiding geeft aan de stammen die in opstand komen tegen het Ottomaanse Rijk. Gewapend met paarden en stealth moet je het opnemen tegen bepantserde voertuigen en een behemoth trein. Je doel is om die trein in de val te lokken en uit te schakelen zodat de Ottomanen de grip in de woestijn verliezen.

14715681_895146200615321_2841701594640727372_o

Kortom veel diversiteit en een goede storytelling.  De cutscenes zijn erg goed en scheppen een band met je karakter en de karakter er omheen. Dit komt de sfeer zeker ten goede en elk verhaal heeft een compleet andere aanpak. Je kunt trouwens ook nog bepaalde doelen behalen in de verhalen om diverse codex vrij te spelen, je krijgt dan nog meer info over WO I en je kan met intel die je vind weer leuke extra’s krijgen in de multiplayer. Nog even over de informatieve kant van deze game, de intro missie maakt goed duidelijk dat het een verschrikkelijke oorlog was en de gemiddelde Duitse soldaat ook maar een gewone man is die toevallig aan de verkeerde kant geboren is. Mooi om te zien dat ze de Duitse soldaten niet neerzetten als de boeman of als fanatieke rechtse nationalisten. Je ziet op het slagveld ook genoeg soldaten die het gewoon hebben opgegeven, ze zitten maar of staan stil zonder wapen in de hand. Dit benadrukt goed de totale wanhoop die zeker onderdeel is geweest van deze verschrikkelijke oorlog.  Ook de teksten zijn goed informatief en geven wederom een duister en somber beeld van de oorlog. Ik zou het bijna educatief willen noemen, maar dan ga ik toch weer net even te ver denk ik. 😉

Multiplayer gameplay

Dan! De reden waarom de meeste mensen een shooter kopen. De multiplayer! Hoe speelt die en wat is er anders? Nou, laat ik nog even de sfeer aanhalen, ook hier hebben ze in de multiplayer gewerkt. Je hoort vaak wanhopige kreten wat echt extra sfeer met zich meebrengt, je ziet totale verwoeste stukken land, verbrande bomen, talloze inslagen en modderige loopgraven. Ze hebben mappen die je van de loopgraven aan het westfront, tot in de jungle en de woestijn brengen. Ook een landhuis is een mooi strijdtoneel, of dan toch maar in de dorpen op het platteland met mooie molens? Het zit er allemaal in. Mooie afwisseling dus. Over de map staan er redelijk wat machinegeweren, kanonnen en AA guns. Dit omdat de soldaten toen nog veelal hun geweer hadden en hoosgtens wat anti-tank granaten. Om de voertuigen niet té sterk te maken staan deze dingen verspreid over het strijdveld. Kijk er dus goed naar uit en gebruik waar ze voor zijn!

De voertuigen zijn, motoren, paarden, bepantserde wagens, diverse tanks, bommenwerpers en gevechtsvliegtuigen. Wat ik er mooi aan vind is dat je veelal gebruik moet maken van de richtmiddelen van het voertuig zelf i.p.v. een hud hulpmiddel. Dat vergroot het realisme toch zeker wel. Ook het zicht in de tanks zelf is zeker beperkt te noemen, dus maak daar als tegenstander mooi gebruik van.

Dan de classes. Je hebt de standaard classes. Assault, met hun machinegeweren en deze keer ook dé man om bepantserde wagens uit te schakelen met hun anti-tank granaten en TNT. De medic met een standaard een healkit, revive kit, en een semi automatisch wapen. De backbone van een goede groep. Deze houdt de groep levend en kan gesneuvelde soldaten in een oogwenk weer op de been brengen. Dan support, de ammo man! Kogels nodig? Dan is hij je man, ook kan hij mooi wat coveringfire geven om te zorgen voor die flankaanval die je voor ogen hebt. Als laatste de scout. De verkenner en de sniper van het team. Met zijn single bolt sniper kan hij mooie kills maken van ver weg, ook kan hij met anti-tank kogels een deukje schieten in tanks, niet veel, maar op de juiste plekken weet je een tank toch tot stilstand te brengen! Je kunt ook een boobytrap plaatsen om een mooie hinderlaag nog dodelijker maken. Ikzelf geef de voorkeur aan de scout of de medic. Veel mappen zijn zeker geschikt voor scouts, of misschien te geschikt?Daar kunnen de meningen over verdeeld zijn.

Verder spawnen er tijdens de game ook speciale kits waardoor je een flametrooper kunt worden of een lopende tank. Leuke extra’s. Zoals altijd kan bijna alles kapot, van een sluitschuttersparadijs in een molen naar een hoopje brandende kolen. Man wat een slechte grap eigenlijk, maar goed wat ik ermee wil zeggen is dat het strijdveld continu veranderd door de gesloopte gebouwen.

De actie is zoals we gewend zijn, de field guns zijn een mooie aanvulling. Wat alles op zijn kop kan zetten zijn de behemoths. Dit kunnen zwaar bepantserde treinen zijn of een gigantische zeppelin. Allemaal dik bewapend, het verliezende team krijgt deze ondersteuning in een laatste poging om het tij te keren. De vijand moet zo snel mogelijk proberen deze giganten van het strijdtoneel te schieten, dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Ze kunnen veel klappen incasseren en kunnen zeker ook flinke klappen uitdelen.  Hieronder gameplay van mij en een maat tijdens een random conquest. Wanneer je in een groep wilt spelen is dit erg makkelijk. Maak een party aan in het hoofdmenu van Playstation en je zit ook automatisch in de party ingame. Is dat nog is integratie of niet!

Game modi

Je hebt natuurlijk de klassieke conquest. Lekker all out gaan met tientallen spelers, met voertuigen en al. Deze modus zal zeker het meest gespeeld worden. Lekker toegankelijk en zeer goed. Dan heb je de standaard, domination, team deathmatch. Nieuw is de modus war pidgeons, hiermee heb je een klein team en moet je een duif zien te vangen en terug naar basis zien te brengen om de vijanden onder vuur te nemen met artillery. Een snelle close combat game modus die lekker voor de afwisseling is. Dan heb je nog Rush, hierbij moet je verdedigen of aanvallen. Je hebt 2 punten in de game en dat zijn radioposten. Deze moet je dus overnemen of verdedigen. Als verdedigende partij kun je de gespotte vijanden onder vuur nemen door deze posten te gebruiken om artillery erop los te laten.

Dan wil ik nog een geheel nieuwe modus behandelen. Operations, deze modus vinden plaats tijdens belangrijke veldslagen met echte tactics uit die tijd. Verdedig of verover, dat zijn de teams. Wanneer je als aanvaller een ronde verliest krijg je een behemoth erbij om wat extra kracht te kunnen zetten. Ik had er mooie gameplay van tot ik ontdekte dat de mic van mijn headset openstond…. die mooie conversaties bespaar ik je maar. 😉

Ik moet zeggen ik wist niet dat men nog zoveel uit de PS4 kon halen. Het ziet er schitterend uit. Van de cutscenes tot de ingame gameplay. Modder op de wapens, de modder die opspat door de rupsbanden van de tanks, de glinstering ervan. Ook als je zelf in de modder loopt zie je modder opspatten. Alles ziet er echt zeer goed uit. Het gras en de bomen bewegen goed mee met de wind. Over het weer gesproken, dit speelt een grote rol op het strijdveld, het weer veranderd namelijk best wel. Van mistig, naar regen, naar zon, naar een zandstorm. Je kunt het niet voorspellen, elk potje is anders en dat beïnvloed dus ook de manier van je spelen. Erg leuk gedaan! Het ziet er uit om door een ringetje te halen, dat is eigenlijk de conclusie.

In de intro zit je dus een stuk in een tank. De stemmen klinken een stuk holler door de metalen constructie waarin ze zitten, de manier van geluid vormt dus mooi mee naar waar je bent. Of je binnenshuis bent, in een tunnel of in een korenveld, je hoort het geluid veranderen door je omgeving. Ook de muziek die erin zit vind ik passend. Een beetje treurig, zwaar, dat past wel bij de sfeer van de gehele game. Prima dus! Ook de inslagen van de kogels is mooi gedaan, op een gegeven moment hoor je het verschil tussen een sniper inslag en een ander wapen. Zo hebben diverse wapens andere sounds, wat erg mooi gedaan is. Rond je heen hoor je tanks brullen, schieten, hoor je explosies, hoor je gebouwen in elkaar storten, hoor je bommen vallen en mensen schreeuwen. Al dit geluid samen maakt dat het een echte ervaring wordt om rond te lopen. Meer dan uitstekend dus!

EA, Dice en Uprise hebben een zeer sterke game uitgebracht. Zowel de gameplay, de sfeer, als de informatieve kant van de game komen erg goed uit de verf! De beste Battlefield tot nu toe? Je leest het hier. Shooters, ze zijn er in vele soorten en maten. Veelgebruikte onderwerpen zijn altijd de Tweede Wereldoorlog, hedendaagse, en ook steeds meer toekomstige oorlogsvoering. Maar, hoeveel games ken jij eigenlijk die gaan over WO I? Ik denk dat je niet verder komt dan 2. De oorlog waar mensenlevens niet meer zijn dan vleeszakken, en nieuwe wapens het opnemen tegen sterk verouderde tactieken. Waar…

menu's - 80%
gameplay - 94%
campaign - 87%
graphics - 95%
geluid - 93%

90%

Opsomming: Al met al een zeer sterke Battlefield waarvan ik hoop dat ze dit nog eens kunnen evenaren. De gameplay is erg goed, divers en redelijk in balans. De behemoths zijn een leuke toevoeging om de stand weer gelijk te trekken. De campaign is zeker de moeite waard en geeft je een goed kijkje in die tijd. Graphics en geluid zijn wederom uitstekend! Een dikverdiende 9, de beste Battlefield van de afgelopen jaren!

90