Home / PC & Consoles / Nintendo Switch / Review: Arms (Nintendo Switch)

Review: Arms (Nintendo Switch)

>Ik geef het meteen toe. Tijdens het launch event van de Nintendo Switch had ik voor alle games interesse behalve Arms. Nouja, behalve op het moment dat een paar lifestyle blogmeisjes een potje gingen boksen… en dan nog niet echt naar het spel gekeken natuurlijk. Ik voelde een soort van natuurlijke afweer tegen het idee van weer een boksspelletje waarbij je een beetje met controllers moet bewegen. Toen Nintendo me toch een reviewcode stuurde, zette ik Arms met verse tegenzin aan, maar wat ben ik verrast. Arms is voor boksen wat Mario Kart is voor racen. Geweldige gameplay en heerlijke graphics.

Verlengbare-arm boksen

Zoals je op de plaatjes misschien al ziet, gaat Arms (net als Mario Kart) niet over de sport zoals we die nu kennen. Arms gaat over de nieuwe sport, verlengbare-arm boksen. Alle boksers beschikken over langere armen waardoor ze in één keer bijna de andere kant van de ring kunnen halen. Hierdoor hou je als speler veel meer afstand tot elkaar en boks je een heel stuk overzichtelijker. Bovendien heb je wat meer tijd om te reageren op de moves van jouw tegenstander. Al zijn de moves om te verdedigen niet supersnel. Dus het is niet zo dat je onoverwinnelijk bent. Je moet nog steeds redelijk vlot reageren.

Arms is niet het eerste boksspelletje dat werkt door een beetje met jouw controllers te flapperen. Maar op de Switch laat Nintendo eindelijk zien hoe het echt moet. Met laffe polsbewegingen komt je er niet. Je moet aan je techniek werken. Ne punches zo sturen dat ze net door die ene opening heen knallen en jouw tegenstander vol op het gezicht poffen. Door de precisie van de Joy-Con controllers is er geen ontkomen aan. Je moet echt van de bank komen. Bam!

Toch is er nog wel een escape voor iedereen die geen zin heeft om tijdens het gamen calorieën te verbranden. Met de Pro Controller of de Switch in portable modus te gebruiken beweeg je gewoon met de analoge sticks. En opvallend genoeg is dat toch net iets minder leuk en uitdagend. Dus gewoon met je kont van de bank komen.

Arms zit ook vol sterkere moves en moves die je moet opladen. Maar, er lijkt geen move te zijn die niet ontweken kan worden. Bovendien zorgen de krachtigste moves er ook voor dat je even erg kwetsbaar bent. Boksen in Arms is dus ook echt nadenken over de beste strategie om jouw tegenstander uit te schakelen. En zeker wanneer je tegen vrienden speelt, is het enorm leuk om uit te zoeken wat hun zwakke plekken zijn en ze te verrassen met die ene stoot die ze steeds niet aan zien komen.

Net zo belangrijk voor jouw ervaring in de ring is de bokser waarmee je de strijd aan gaat. Niet alleen zien ze er allemaal anders uit, ze hebben ook andere mogelijkheden. Moves die echt bij die karakters horen. Iedere speler heeft sterke- en zwakke kanten om rekening mee te houden.

En dan zijn er nog de wapens van de boksers. Bijvoorbeeld de Megaton. Een bokshandschoen die er uitziet als een diepzeemijn en erg hard aankomt. Maar ook erg traag is. Of de boemerang armen waarmee je om een hoekje kunt slaan. Je kunt ook verschillende wapens op beide armen zetten. De megaton links en de boemerang rechts.

Hoewel alle armwapens vanaf het begin al speelbaar zijn, zijn ze dan echt nog aan hun bijbehorende karakters gelockt. Wil je kunnen combineren, moet je ze vrijkopen met geld dat je in de ring verdient. En dan moet je dat ook nog eens per vechter doen. Het duurt dus wel even voor je echt alle combinaties kan maken. Voor zover dat ook echt jouw doel is.

Modus

Arms is afgeladen met verschillende game modus. Één van de leukste is 1 vs 100. Noem het de 24 uur van LeMans in de bokssport. Je krijgt 100 tegenstanders waarvan de eerste paar echt belachelijk simpel zijn. Maar daarna begint de game zich al snel op te bouwen.

Bijna iedere modus kan zowel solo als in split-screen en co-op gespeeld worden. Allemaal heerlijke varianten op het basisspel waarin je jezelf in tien ronden naar de top moet knokken. Online matchmaking is in Arms zeer dynamisch waardoor je al snel langer speelt dan je eigenlijk van plan was.

Arms is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.

Ik geef het meteen toe. Tijdens het launch event van de Nintendo Switch had ik voor alle games interesse behalve Arms. Nouja, behalve op het moment dat een paar lifestyle blogmeisjes een potje gingen boksen… en dan nog niet echt naar het spel gekeken natuurlijk. Ik voelde een soort van natuurlijke afweer tegen het idee van weer een boksspelletje waarbij je een beetje met controllers moet bewegen. Toen Nintendo me toch een reviewcode stuurde, zette ik Arms met verse tegenzin aan, maar wat ben ik verrast. Arms is voor boksen wat Mario Kart is voor racen. Geweldige gameplay en heerlijke…

Variatie

Opsomming: Ondanks mijn vele jaren als reviewer, heb ik me letterlijk laten verrassen door het plezier dat in Arms zit. De game blies al mijn vooroordelen weg en heeft me letterlijk van de bank gekregen. De gameplay van Arms zit echt verrassend sterk in elkaar. De karakters zijn goed gebalanceerd en de gameplay biedt echt enorm veel variatie. Arms is het eerste boksspel dat ik nog lang, heel lang zal blijven spelen.

87

*